FANDOM

ZWIEGER KERK

Kerk van San Benedetto

SWEK BUILDING

Palazzo del Te

Giulio die Pietro di Filippo de' Gianuzzi (Rome, 1492/99 - Mantua, 1546), beter bekend als Giulio Romano of Giulio Pippi, was een Italiaans schilder en architect, die bekend staat om zijn maniëristische elementen.

Rafael, Michelangelo en Mantegna als voorbeeld

Romano had zijn opleiding genoten bij de beroemde kunstschilder Rafael en nam na diens dood in 1520 zijn atelier over samen met de Italiaanse schilder Gianfrancesco Penni. Hierna werd Romano een van de belangrijkste schilders in Rome in de 16e eeuw en kreeg verschillende opdrachten van vooraanstaande personen als paus Leo X. In zijn schilderkunst is hij vernieuwend door zijn afwijking van de toen gangbare klassieke elementen, ten gunste van het maniërisme. Door de verstoorde verhoudingen en vreemde posities van zijn figuren kreeg hij kritiek te verduren, maar werd ook nagevolgd. In zijn manier van schilderen is hij onder andere beïnvloed door Michelangelo en Andrea Mantegna.

maniërisme als stijl

Net als in zijn schilderkunst dringt in de architectuur van Romano het maniërisme door. Na 1524 ging hij in opdracht van hertog Federico Gonzaga werken als architect in Mantua. Zijn beroemdste architectonische project is het Palazzo del Tè (1525-1534), waarvoor hij zowel het gebouw ontwierp als de schilderingen in het interieur. Het gebouw wordt zelfs wel een parodie op het classicisme van Donato Bramante genoemd, omdat het door de maniëristische kenmerken als het ware speelt met de veel serieuzer ogende stijl van Bramante. Ook Griekse en Romeinse decoratieve elementen in de architectuur worden bewust verdraaid en anders gebruikt dan ooit de bedoeling was. Andere gebouwen van de hand van Romano betreffen zijn eigen woonhuis (1544-1546), het ontwerp voor de en deels de Kathedraal van Mantua (vanaf 1545). In 1546 werd hij aangewezen als architect van de Sint-Pieter in Rome, maar kon hieraan door zijn vroegtijdige dood niet beginnen: Romano overleed in hetzelfde jaar.

Romano is opgenomen in de Vitae van Vasari, wordt genoemd door William Shakespeare in The Winter's Tale en gaat de geschiedenis in als een van de meest vooraanstaande beoefenaars van het maniërisme, in zowel zijn schilderkunst als zijn architectuur.