FANDOM

Fusion 1

'Fusion' Gemaakt door Marlies Rohmer

Marlies Rohmer

Marlies Rohmer

Marlies Rohmer (1957) studeerde architectuur (en stedenbouw) aan de Technische Universiteit Delft (1978-1986). In 1986 startte zij in Amsterdam haar bureau Architectenbureau Marlies Rohmer. In twintig jaar tijd heeft zij vele projecten gerealiseerd, van interieurontwerp tot grote stedelijke vernieuwingsprojecten. Haar eerste grote opdracht (1992) was een complex van woningen en een politiebureau in de Nieuwmarktbuurt te Amsterdam. In 1997 kreeg zij de opdracht voor een discotheek. Dat werd haar eerste ontwerp voor een project voor jongeren. Daarna volgde een jongerenhotel en meerdere scholen: scholencomplex De Vijver (1998-2001), basisschool Het Spectrum (2001-2005), beide in Den Haag, en brede school De Matrix in Hardenberg (2004-2007).

Vanuit de overtuiging dat de huidige situatie van jongeren niet los gezien kan worden van de wereld waarin zij leven, onderzoekt Marlies Rohmer nieuwe ontwikkelingen in de samenleving, met speciale aandacht voor de rol die jongeren daarin spelen. Het onderzoek verbindt ontwerpopgaven voor stedelijke vernieuwing, sociale woningbouw en scholen met een scala aan sociaal-maatschappelijke onderwerpen, zoals de ervaringseconomie, de invloed van nieuwe communicatietechnieken, verschuivingen binnen het gezin, veranderingen in het onderwijs, de multiculturele samenleving, het ontstaan van witte en zwarte scholen, fysieke en sociale onveiligheid, het probleem van een te dik wordende jeugd, het belang van publieke ruimte. Het is die verbintenis die zij zichtbaar heeft willen maken in haar boek Bouwen voor de NEXT GENERATION (NAi Uitgevers, voorjaar 2007).

Meerdere projecten van Marlies Rohmer zijn onderscheiden. Zo won zij met scholencomplex De Vijver de Scholenbouwprijs basisonderwijs 2002 en de Internationale Scholenbouwprijs 2003, werd basisschool Het Spectrum genomineerd voor de Scholenbouwprijs 2006 en werd het stedelijke vernieuwingsproject Transvaalbuurt in Den Haag genomineerd voor de Nieuwe Stad Prijs 2005. Het project Noordkop Spaardammerdijk is in 2007 onderscheiden met de Zuiderkerkprijs. In 2008 ontvangt Marlies Rohmer de Amsterdamprijs voor de Kunsten voor haar bijdrage aan de Kunsten in Amsterdam.