FANDOM

Su Rogers is architect en stedenbouwkundige. Zij groeide op in Engeland onder de naam Susan Brumwell als de geadopteerde dochter van de kunstverzamelaar Marcus Brumwell (1901-1993) en zijn vrouw Rene.

Su-rogers
Richard Rogers

In de tweede helft van de jaren vijftig studeerde Su sociologie aan de London School of Economics. Tijdens een excursie naar Milaan in 1957 ontmoette zij de Italiaans-Engelse architectuurstudent Richard Rogers, met wie zij op 27 augustus 1960 in het huwelijk trad. Het jonge echtpaar verhuisde in 1961 naar de Verenigde Staten om een masteropleiding aan de Yale School of Achitecture te volgen - Richard koos de richting Architectuur en Su Stedenbouwkunde. Na voltooiing keerden Su en Richard Rogers terug naar Groot-Brittannië. Hier werd in 1963 Team 4 opgericht, samen met de zusters Georgie en Wendy Cheesman en Norman Foster, met wie zij op Yale bevriend waren geraakt. De eerste opdracht van het Team 4 was het ontwerp en de bouw van Creek Vean in Cornwall, het woonhuis van Su's pleegouders, Marcus en Rene Brumwell. Het laatste deel van de jaren zestig was een onstuimige tijd voor het echtpaar Rogers, zowel in relationeel als in zakelijk opzicht. In 1967 brak het Team 4 in twee delen. Norman Foster en [[Wendy Cheesman]] (inmiddels Fosters vrouw) begonnen onder de naam Foster Associates; de Rogers' startten Richard + Su Rogers Architects. In juli 1968 kregen Su en Richard hun derde kind, Ab. Ondertussen was Richard een liaison aangegaan met de New Yorkse Ruth Elias, die later zijn tweede vrouw zou worden. In dezelfde tijd was het werk van Richard en Su onder de aandacht gekomen van de Italiaan Renzo Piano. Na een korte correspondentie verplaatste Piano zijn werkzaamheden naar Londen en werd Piano + Rogers Architects opgericht. Tot 1972 was Su Rogers als partner betrokken bij het ontwerp van Centre Pompidou, het prestigieuze plan voor een 'cultuurcentrum'' in de Parijse wijk Beaubourg. In dat jaar beëindigde zij simultaan haar huwelijk met Richard en haar functie bij Piano + Rogers Architects.

Testuser5 jul2008 8RichardandSuRogers m8x64Z BBjb8F
met John Miller

Tussen 1972 en 1986 bekleedde Su Rogers functies bij de '[[Architectural Association]]' en de ''Royal College of Art''. In de jaren '80 huwde Su architect John Miller. In 1986 werd zij partner bij diens bureau, John Miller + Partners (tot 1990 Colquhoun Miller + Partners). Sindsdien heeft zij aan meerdere omvangrijke en prestigieuze projecten gewerkt, zoals het Centenary Development-plan van Tate Gallery in Londen; het ''Playfair Project'' voor de National Galleries of Scotland en het Fitzwilliam Museum Cambridge. Rogers heeft gedoceerd aan de Columbia University in New York en de universiteiten van Cambridge, Cardiff, Bristol, Bath, Dublin en Toronto.