FANDOM

Richard rogers1

Richard Rogers

Richard Rogers (voluit: Richard George Rogers, Baron Rogers of Riverside) is een Britse Architect , vooral bekend van het Centre Georges Pompidou  in Parijs en het Lloyd's Building in Londen.

Rogers werd in 1933 geboren in Florence te Italië. Hij bezocht de Architectural Association in Londen en voltooide zijn opleiding aan Yale University in de Verenigde Staten. Daar ontmoette hij Norman Foster, met wie hij Team 4 oprichtte, verder bestaande uit Fosters echtgenote Wendy en Rogers' eerste vrouw Su. Team 4 was een kantoor met een sterke industriële stempel, zoals zichtbaar werd in het gebouw van Reliance Controls Ltd. in Swindon (1965-1967, gesloopt in 1991).

In '67 ging Team 4 uit elkaar; Rogers brak niet alleen met de twee Fosters, maar ook met zijn eega. Terwijl Foster na de scheiding zijn voorkeur toonde voor een versoberde, heldere gevelarchitectuur, werden Rogers' bouwwerken van buiten steeds wilder en enthousiaster. Zijn handelsmerk werd de blootgelegde of zelfs helemaal naar buiten getrokken constructie, zoals goed zichtbaar bij zowel het Centre Pompidou als het Lloyd's Building.

Beaubourg                                                                                     
Centre pompidou

Centre Pompidou

Edit

Samen met de Italiaan Renzo Piano bouwde Rogers tussen 1971 en 1977 een gebouw dat in direct alle analen van de moderne architectuur zou worden opgenomen: Centre Pompidou - of Beaubourg, zoals Rogers het gebouw noemt, omdat hij naar schijnt geen politici wil verheerlijken. De roltrappen in buizen en de sterk benadrukte structuur doen het erg goed bij het publiek. Ook bij het gebouw van de verzekeringsmaatschappij Lloyd's (1978-1986) zijn buizen en trappen veruitwendigd, wat het complex een [[futuristische] aanblik geeft - het roept een sterke herinnering op aan de expressieve tekeningen die de Italiaan Antonio Sant'Elias voor de Eerste Wereldoorlog maakte. Liefhebbers prijzen het gebouw vanwege de combinatie van 'institutionele geloofwaardigheid' en 'brutaal plezier'.

Insert non-formatted text here

Er wordt gezegd dat Rogers het niveau van Lloyd's en Centre Pompidou nadien niet meer heeft kunnen evenaren. Toch heeft hij nog een aantal spraakmakende landmarks op zijn naam geschreven, zoals het Europese Hof voor de Mensenrechten in Straatsburg (1989-1994) en de omstreden Millennium Dome in Londen (2000). Recent is Rogers gekozen om Toren 3 van de Freedom Tower in New York te bouwen. Zijn oud-collega Norman Foster ontwerpt ook een toren.

OnderscheidingenEdit

Richard Rogers ontving een ridderorde en een adellijke titel, en won in 2007 de hoogste internationale onderscheiding voor architecten, de Pritzker Architecture Prize. De jury noemde Rogers Rogers 'de kampioen van het stedelijk leven, die gelooft dat de potentie van de stad een katalysator voor sociale verandering kan zijn'.