FANDOM

De Rijksdag, ook wel bekend als de Bundestag of Reichstag, staat in Berlijn en is de thuishaven van de centrale overheid van Duitsland. In 1999 is er een grote glazen koepel op het dak van de Rijksdag geplaatst, een ontwerp van Sir Norman Foster & Partners. De Rijksdag is sindsdien uitgegroeid tot een van de bekendste bezienswaardigheden van Berlijn.

geschiedenis

De Rijksdag is gebouwd tussen 1884-1894 in neobarokke stijl en is 137 meter lang en 97 meter breed. In de loop van de tijd werd de Rijksdag meerdere malen beschadigd. Zo was er een brand in 1933, bombardementen tijdens de Tweede Wereldoorlog en een explosie in 1954. In 1961 werden er grote herstelwerkzaamheden verricht aan het gebouw.

In 1991 besloot de Duitse regering te verplaatsen van Bonn naar Berlijn. De Rijksdag werd gekozen als nieuw parlementsgebouw. In 1993 werd architect Sir Norman Foster
Reichstag

Dit is het gebouw Reichstag.

gevraagd om het gebouw aan te passen aan zijn nieuwe functie. Foster koos ervoor om de herstelwerkzaamheden van na de oorlog weer te verwijderen zodat het gebouw werd teruggebracht in zijn oude neo-barokke stijl. Het originele gebouw had een koepel welke Foster ook wilde herbouwen. De reconstructie hiervan veroorzaakte hevige discussies. In 1995 werd besloten tot bouw van de koepel, maar in een gemoderniseerde en vereenvoudigde vorm. In 1999 nam de regering zijn intrek in de Rijksdag.

koepel

De koepel bevindt zich recht boven de ontvangsthal. Via liften kunnen bezoekers het dak bereiken, vanwaar men de koepel in kan lopen. De eivormige halfronde bol is geheel gemaakt van glas en staal en daardoor transparant. Via een loopbaan die zich in de vorm van een spiraal omhoog wentelt, kunnen bezoekers naar boven lopen en genieten van een panoramisch uitzicht over Berlijn. In het midden van de koepel bevindt zich een grote draagkolom. Deze is bekleed met spiegels, waardoor er een fascinerend lichtspel ontstaat.