FANDOM

De Regency stijl van de architectuur betreft met name gebouwen gebouwd in Groot-Brittannië tijdens de periode in het begin van de 19e eeuw, toen George IV was Prince Regent, en ook om later gebouwen volgens dez
Gewouw 2

De Dulwich Picture Gallery. Rengency

elfde stijl. De periode valt samen met de Biedermeier-stijl in de Duitstalige landen, Federale stijl in de Verenigde Staten en het Franse Keizerrijk stijl.

De stijl sluit nauw aan op de neo-klassieke Georgische stijl van de architectuur, het toevoegen van een elegantie en lichtheid. Merk op dat de Georgische stijl ontleent zijn naam aan de vier koningen George van de periode circa 1720-1840, met inbegrip van Koning George IV. Veel gebouwen van het Regency stijl hebben een witte geschilderde gepleisterde gevel en een ingang naar de belangrijkste voordeur (meestal zwart gekleurd) die wordt omlijst door twee kolommen. Regency woningen zijn meestal gebouwd als terras of halve manen. Elegante smeedijzeren balkons en erkers in de mode kwam als onderdeel van deze stijl.

Hoipipeloi

regency park, Londen

Aanstichter van deze stijl was John Nash, die de Regency terrassen van Regent's Park en Regent Street in Londen ontworpen. Uitstekende voorbeelden van Regency eigenschappen domineren Brighton and Hove in East Sussex, met name in zijn Kemp Town en Brunswick (Hove) landgoederen. In Londen zelf zijn er veel straten in de stijl in de gebieden rond Victoria, Pimlico, Mayfair en andere centrale wijken. De stad Cheltenham in Gloucestershire biedt ook vele mooie voorbeelden van Regency architectuur en maakt de claim te zijn "de meest complete regentschap stad in Engeland". De Cheltenham Synagoge wordt beoordeeld door Nikolaus Pevsner aan een van de architectonisch "beste" niet-anglicaanse religieuze gebouwen in Groot-Brittannië. Goede illustraties van de Regency stijl kan ook worden gezien in Royal Leamington Spa in Warwickshire, met name in delen van de Parade, Clarendon Square en Landsdowne Circus.

De term Regency stijl wordt ook toegepast op het interieur en decoratieve kunst van de periode, gekenmerkt door elegante meubels en verticaal gestreept behang, en stijlen van kleding, voor mannen, zoals getypeerd door de dandy Beau Brummel, voor vrouwen het Rijk silhouet.