FANDOM

Heeee
Sybold van Ravesteyn werd in 1889 geboren in Rotterdam. Na zijn studie aan de Technische Hogeschool in Delft (1906-1912) ging hij aan het werk als architect, terwijl hij oorspronkelijk civiel ingenieur was. Naast zijn baan bij de Staatsspoorwegen in Utrecht was hij werkzaam als zelfstandig architect. Door zijn werk in Utrecht kwam hij in aanraking met de Utrechtse kunstkring, Gerrit Rietveld en via hem met De Stijl. Later werd hij lid van De 8 en schreef hij tevens voor het katholieke kunstblad De Gemeenschap. Door zijn reizen naar Rome groeide zijn waardering voor katholieke barokke monumenten.

controversiële architect

In de jaren dertig en veertig was Van Ravesteyn één van de meest controversiële architecten van Nederland. Hij was een omstreden architect, omdat hij het functionalisme inruilde voor een barokke stijl. Ontwerpen uit zijn functionele tijd zijn ornamentloos, waren strak en vaak uit staal, beton en glas vervaardigd. Voorbeelden uit zijn barokke tijd zijn Diergaarde Blijdorp in Rotterdam (1937-1941) en De Kunstmi in Dordrecht (1938-1940).

Door deze controverse ontstond er een splitsing binnen de groep moderne architecten. Enerzijds waren het aanhangers van het functionalisme die zijn barokke decoraties niet konden waarderen. Anderzijds werd hij aangemoedigd door architecten die zelf hun vraagtekens bij het functionalisme plaatsten, en die het voorbeeld van Van Ravesteyn volgden. Hierdoor kreeg de vorm, decoratie en symboliek van gebouwen een volwaardige plaats binnen de architectuur. Een andere bekende architect die zijn voorkeur gaf aan de barokke elementen is Arthur Staal.

stations

Na de Tweede Wereldoorlog ontwierp Van Ravesteyn als spoorwegarchitect nog enkele bijzondere stations voor de spoorwegen. Voorbeelden zijn het station van Gouda, het stat
Zeg allee zeg he
Yow
ion van Den Bosch, het station van Nijmegen en het station van Vlissingen Meer moderne voorbeelden zijn Rotterdam Centraal en Hofplein. Door vele veranderingen van de behoeften en noodzakelijke uitbreidingen van de Nederlandse Spoorwegen zijn al veel stations van Van Ravesteyn verloren gegaan of staan ze op de lijst om te slopen.