FANDOM

Het raadhuis in Hilversum is het bekendste werk van Willem Marinus Dudok. Het Raadhuis is gebouwd in de periode 1928-1931 in de villawijk "In de Ouden Engh" aan de rand van het centrum van Hilversum. Het landgoed "Den Witten Hull" werd hiervoor in 1923 door de gemeente aangekocht. Door zijn toepassing van de horizontale gevellijnen en de kubistische volumes is het een spraakmakend gebouw.

Dudokk

Raadhuis Hilversum

gebouw

Dudok wilde met zijn ontwerp een ander gevoel oproepen dan de gangbare symmetrische renaissance bouwwerken deden. Hij maakte elke gevel assymetrisch, imponerend en spannend, gebruikte verschillende massa's en eenvoudig materiaal. Met dit project wilde hij de mode naast zich neerleggen en opzoek gaan naar de ware pure bouwkunst.

Het gebouw hoort niet bij een bepaalde stijl, maar is een ontwerp naar de kenmerkende hand van Dudok. Het bestaat uit een massa gele, poreuze bakstenen van een afwijkend formaat (225x105x42 mm) die Dudok speciaal voor het raadhuis liet ontwikkelen. De hoofdvorm is gevormd uit kubusvormige blokken die op een asymmetrische wijze aan elkaar zijn geschakeld en verspringen. Hiertussen bevinden zich de binnenplaatsen met een vijver. De constructie bestaat uit beton in combinatie met staal. De verspringende gevels geven een spannend beeld dat wordt versterkt door de horizontale lijnen. Dit geeft een breed effect dat door een 42 meter hoge toren wordt doorbroken.

Interieur

Naast de beleving van de buitenkant vond Dudok het interieur minstens zo belangrijk. De verschillende zalen en ruimtes vroegen veel aandacht en Dudok zag hier een uitdaging in. Hij paste voor de ruimtes verschillende materialen toe, zo koos hij voor de vloeren hout, tegels en marmer. De inrichting van de ruimtes was afhankelijk van de functie. Zo koos hij voor de werkruimtes een rustige inrichting, waarin men op een gezonde manier kon werken. De raadzaal, burgerzaal, B&W kamer, trouwkamer en bestuurderskamers kregen extra aandacht. Ook het meubilair werd door Dudok zelf ontworpen.

Raadfhs

Raadhuis Hilversum

Heden

De restauratie tussen 1989 en 1996 was een grote klus. De speciale bakstenen waren veelal kapot gevroren. Het raadhuis is vandaag de dag als museum te bezichtigen. Daarnaast is het benoemd tot Rijksmonument uit de periode van de "jongere bouwkunst" (1850-1940).