FANDOM

RIBA

RIBA, Londen

Het Royal Institute of British Architects, kortweg RIBA, is een professioneel vakgenootschap met ruim 40.500 leden wereldwijd. Het instituut is in 1834 opgericht als het Institute of British Architects in London, en rekende toen prominente architecten als Philip Hardwick, Thomas Allom, William Donthorne en Thomas Leverton Donaldson onder de leden. In 1837 werd het vaklichaam omgedoopt tot het Royal Institute of British Architects in London; in 1892 kreeg het de huidige naam.

prijzen

Het RIBA is voornamelijk bekend vanwege de talrijke prijzen die het jaarlijks uitreikt. De bekendste en belangrijkste van deze prijzen is de Riba Stirling Prize, vernoemd naar de architect James Stirling (1926-1982). De prijs is in 1996 in het leven geroepen en wordt overhandigd aan de maker van het beste gebouw van het jaar. Het wordt beschouwd als de meest prestigieuze architectuurprijs in Groot-Brittannië. Andere hoogaangeschreven prijzen van de RIBA zijn de Royal Gold Medal, een oeuvreprijs die voor het eerst werd uitgereikt in 1848; de Stephen Lawrence Prize voor projecten met een constructiebudget onder de £500.000 (circa 670.500 euro) en de RIBA Awards, welke sinds 1966 jaarlijks wordt uitgereikt.