FANDOM

Wim Quist2

Wim Quist, Architect

De Nederlandse architect Wim Quist (Amsterdam, 1930) studeerde in 1960 af aan de Amsterdamse Academie van Bouwkunst, waarna hij zich in Rotterdam vestigde als architect. Het werk van Quist is geworteld in het modernisme, waarbij hij streeft naar een grote constructieve en architectonische helderheid. 

Werkzaamheden

In het begin van zijn carrière werkte Quist veel voor de gemeente Rotterdam, waar hij verantwoordelijk is voor een aantal beeldbepalende gebouwen zoals het Maritiem Museum, de Rotterdamse Schouwburg en de Willemswerf. Daarnaast maken vooral zijn complexen voor de Rotterdamse drinkwaterleiding veel indruk. Door het gebruik van materialen als glas, tegels en schoon beton is een heldere, zuivere architectuur gecreëerd die goed aansluit op het waterzuiveringsproces.

Museumontwerpen

Verder heeft Quist een groot aantal museumontwerpen op zijn naam staan, zoals de uitbreidingsvleugel van het Kröller-Müller Museum in Nationaal Park de Hoge Veluwe (1969-1977), het Museon in Den Haag (1980-1985) en het Cobra-museum in Amstelveen (1992-1995).

In de periode 1975-1979 was Quist als Rijksbouwmeester in dienst van het ministerie van Volkshuisvesting. Sinds 1995 is hij werkzaam bij Quist Wintermans Architecten
Wim Quist museum1

Maritiem Museum

Museum2

Kantoorgebouw Willemswerf