Fandom

Puntdaken

1,790pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
Puntdaken zijn daken waarvan twee hellende vlakken samenkomen in een nok, met aan een
50zadeldak6502puntdaken-1-

Huis met puntdak.

of beide uiteinden een topgevel.

Waarom

De huizen in de noordelijke streken hebben meestal puntdaken om zoveel mogelijk neerslag af te voeren in de kortst mogelijke tijd, en dan met name sneeuw die blijft minder goed liggen op een puntdak, en daarbij worden de krachten in een puntdak naar de zijkanten afgeleid daar waar de muren eronder staan waardoor de ruimte binnen het dak beter benut kan worden en groter kan zijn zonder dragende delen te plaatsen.
Bij een plat dak drukt de last over de hele oppervlakte van het dak recht naar beneden,als daar sneeuw op blijft liggen drukt deze ook in het midden van het dak het dak omlaag en als het gewicht groot genoeg is zal het dak instorten, wat in de voorgaande jaren herhaaldelijk is gebeurt bij grote platte daken.
Bij een puntdak zal de sneeuw als hij op het dak blijft liggen ook omlaag drukken maar omdat het dak schuin licht drukt de last op de muren waar het gebouw de meeste druk aankan en op de onderliggende sneeuwlaag waardoor deze op een gegeven moment gaat schuiven en van het dak afvalt.
De ideale hoek werd vroeger op 45 graden berekend zodat het dak zo snel mogelijk sneeuwvrij werd,een hoek van minder als 30 graden is niet effectief omdat de sneeuw dan kan blijven liggen.
Verder speelt ook nog mee dat een driehoek de sterkste statische verbinding is en daarmee is het dak lichter uit te voeren om eenzelfde sterkte te krijgen.