FANDOM

Pieter post 12
Pieter Post (1608-1669) was een Hollandse schilder en architect die vooral bekend werd als stadhouderlijk architect van stadhouder Prins Frederik Hendrik van Oranje (1584-1647).

geschiedenis

Post werd in 1608 geboren in Haarlem als oudere broer van de schilder Frans Post. Pieter Post begon zijn architectenloopbaan als assistent van Jacob van Campen bij de bouw van het Mauritshuis en het Huygenshuis. Later volgde hij ook nog een opleiding tot kunstschilder in Haarlem. In 1645 werd hij tot stadhouderlijk architect benoemd door Frederik Hendrik voor een salaris van 1000 gulden per jaar. Bij zijn benoeming verhuisde Post naar Den Haag, waar hij een woning aan de Amsterdamse Veerkade betrok. Als stadhouderlijk architect werd hij één van de meest gevraagde architecten in de Haagse hofkring. Zijn zoon Maurits Post volgde hem op als hofarchitect.

Kenmerken

Pieter Post was een van de vier medewerkers van Jacob van Campen - de andere drie waren Philips Vingboons, Arent van 's Gravensande en Daniël Stalpaert - die zorgden voor de verspreiding van het [[Hollands classicisme]]. Juist in zijn opdrachten voor paleizen en bestuursgebouwen had Post veel vrijheid en kon hij classicistische idealen.

ontwerpen

Een van de bekendste ontwerpen van Pieter Post is het Koninklijk Paleis Huis Ten Bosch in Den Haag, dat hij ontwierp voor stadhouder Willem III en zijn vrouw Amalia van Solms. Verder ontwierp Post de Waag van Gouda, het gebouw voor de Staten van Holland aan het Binnenhof en het Stadhuis van Maastricht.