Fandom

Ponti, Gio

1,790pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
Gio ponti

Gio Ponti (Milaan 1891-1979)

Gio Ponti (Milaan, 1891-1979) was een Italiaanse ontwerper en architect, en publiceerde invloedrijke architectuur- en designtijdschriften. Na zijn jeugd in Italië te hebben doorgebracht, studeerde hij in 1921 af in architectuur aan de Politecnico di Milano. Als een van de eerste moderne Italiaanse ontwerpers heeft hij veel invloed uitgeoefend op architectuur en design in zowel Italië als daarbuiten.

Oeuvre en motto

Ponti heeft veel en divers werk nagelaten, van architectuur en meubels tot dichtbundels en schilderijen. Daardoor is zijn oeuvre een toonbeeld van de ontwikkeling in de Italiaanse architectuur en design in de twintigste eeuw geworden. Met zijn motto 'Industry is the style of the 20th century; its mode of creation' neemt Ponti een belangrijke positie in de nieuwe kunststromingen van de twintigste eeuw in, waarin volgens hem decoratie en moderne ideeën gecombineerd konden worden.

Gebouwen

In het begin van zijn carrière hield Ponti zich bezig met keramiek. Hij werd directeur van The Richard-Ginori Company en hield zijn eerste eigen tentoonstelling in 1923. Een van zijn beroemdste gebouwen is de Pirelli-Toren in Milaan, gebouwd in 1956 en de eerste en hoogste wolkenkrabber van de stad. Daarnaast bouwde hij huizen voor zijn familie en appartementencomplexen in Milaan. Ook het Denver art museum in de Verenigde Staten (1972) is van zijn hand.

Tijdschriften

Stoel

De stoel die je met een vinger op kan tillen

In 1928 richtte Ponti samen met uitgever Gianni Mazzocchi het tijdschrift Domus op, waarin hij zijn ideeën over vormgeving en architectuur uitte. Het blad groeide al gauw uit tot een van de meest vooraanstaande architectuur- en designtijdschriften. In 1940 zette hij het blad Stilus op, waarin hij zich richtte op kunst en de invloed van de Tweede Wereldoorlog op de Italiaanse architectuur.

Meubels

Onder zijn meest beroemde meubelstukken hoort zijn ontwerp voor de stoel 'Superleggera' of 'Superlight Chair', een stoel die met een vinger opgetild kan worden (gefabriceerd vanaf 1957). Ook ontwierp hij meubelstukken en inrichtingen voor Fontana, Venini, Krupp en M. Singer & Sons.

In 1948 keerde Ponti terug naar het tijdschrift Domus en bleef daaraan werken tot het eind van zijn leven. Ponti overleed in 1979 in Milaan.

Ponti

De Pirelli-Toren, gebouw van Gio Ponti