Fandom

Pont du Gard

1,790pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Pont du Gard is een hoog brugkanaal, bestaande uit maar liefst drie verdiepingen bogen, over het ravijn van de rivier de Gardon. Het brugkanaal is tussen 40 en 60 jaar na het begin van de jaartelling gebouwd door de Romeinen voor de watervoorziening van de stad Nîmes en maakt deel uit van een vijftig kilometer lang aquaduct. Vanwege de historische en architectonische waarde staat het bouwwerk op de Werelderfgoedlijst van Unesco.

Nemausus

De Pont du Gard maakt deel uit van een vijftig kilometer lang aquaduct dat water bracht van de bron 'La Fontaine de l'Eure' nabij Uzès naar de stad Namausus
Pont du gard 1

de pont du gard vanuit het zuid-oosten

(Nîmes). De technisch hoogstaande 'leiding' stelde de belangrijke Zuid-Franse stad in staat een prestigieus en complex stedelijk waternetwerk aan te leggen, met fonteinen, vijvers, badhuizen en riolering. Aan het complete aquaduct werd 15 jaar gebouwd - waaronder drie tot vijf jaar aan de Pont du Gard, door maar liefst duizend arbeiders.

constructie

Voor de constructive van de brug is naar schatting 21.000 kubieke meter natuursteen gebruikt, met een massa van ongeveer 50.400 ton. De grote blokken steen zijn niet samengevoegd met muurankers of mortel, maar worden puur door gewicht en opbouw vastgehouden. Het monumentale bouwwerk draagt nog steeds de sporen van de organisatie: de stenen zijn genummerd en sommige plekken wijzen op de aanwezigheid van hefmechanismen om stenen op hun plek te krijgen. De enige inscriptie op het bouwwerk luidt 'mens totum corium' wat 'het hele bouwwerk is gemeten' betekent.
Pont du gard 2

de pont du gard in de avond

hoogste aquaduct

Van alle aquaducten die Romeinen hebben nagelaten, is de Pont du Gard het hoogste en meest imposante. De drie verdiepingen rijzen in totaal 48.77 meter uit boven de oppervlakte van de rivier de Gardon. Het bouwwerk overbrugt de rivier zelf met slechts één overspanning van 24.52 meter breedte. Door deze oplossing werd voorkomen dat er pijlers in het snelstromende water geplaatst moesten worden. De overige bogen dienen ter overspanning van het ravijn, dat op de plaats van de brug bijna driehonderd meter wijd is. Het onderste niveau van de Pont bestaat uit zes bogen, het middelste uit elf en het bovenste uit 47. De waterleiding liep over de bovenste bogenrij.