FANDOM

Giovanni Battista Piranesi

Giovanni Battista Piranesi

Giovanni Battista Piranesi kan beschouwd worden als een van de belangrijkste verspreiders van het 18e eeuwse neoclassicisme via zijn vele gravures en etsen.

scholing

Giovanni Battista Piranesi werd in 1720 in Mogliano Veneto geboren, wat deel uit maakte van de Republiek Venetië. Hij studeerde architectuur en ging in 1740 op twintigjarige leeftijd naar Rome, dat opkwam als het Europese centrum van het neoclassicisme. Daar leerde Giuseppe Vasi hem de kunst van het graveren en het etsen. Piranesi bestudeerde de overgebleven klassieke architectuur van de stad grondig en begon met het etsen van originele zichten op antieke ruïnes en moderne Romeinse gebouwen, wat hem grote populariteit bezorgde.

gravures

In 1743 publiceerde Piranesi zijn eerste werk waarin hij denkbeeldige ruïnes afbeeldde. Hierin bracht hij de eenheid van de antieke architectuur door de eeuwen heen tot uitdrukking. Tussen dit werk en zijn volgende, dat in 1745 verscheen, reisde Piranesi hoogstwaarschijnlijk naar Napels. Bovendien bezocht hij nog het atelier van Giovanni Battista Tiepolo, wiens werk hem grondig beïnvloedde. Aan het eind van 1744 vestigde Piranesi zich als handelaar in gravures in Rome, pal tegenover de Franse Academie. Rond deze periode creëerde hij zijn Carceri (Kerkers), een serie indrukwekkende etsen van gevangenissen.

klassieke oudheid

Giovannis werk tenkening

piranesi appia ideale

Vanaf 1748 richtte hij zich meer en meer op de architecturale aspecten van de klassieke bouwsels. Hiermee vergaarde hij veel roem. De verzameling van prenten Antichità Romane (Romeinse Oudheden) die in 1756 uitkwam baarde veel opzien in heel Europa. Met dit werk trachtte Piranesi een verbinding te leggen tussen de moderne architectuur en die uit de oudheid. Allengs werden Piranesi's gravures steeds dramatischer en romantischer. Hij raakte meer en meer emotioneel betrokken bij zijn onderwerp en deze verbondenheid groeide naarmate hij zich bewuster werd van vervallen staat van het oude Rome.

drukkerij

In 1761 werd hij toegelaten tot de Accademia di San Luca en opende hij zijn eigen drukkerij. Twee jaar later kreeg hij van paus Clemens XIII de opdracht om het koor van de Sint-Jan van Lateranen te herstellen, maar dit werk zou nooit uitgevoerd worden. In 1764 begon Piranesi aan zijn enige architecturale projecten van enig belang: de reconstructie van de kerk Santa Maria del Priorato en het hoofdkwartier van de Maltezer orde. In 1767 werd hij door de paus geridderd.

Griekse architectuur

Vanaf 1770 trok Piranesi's interesse in archeologie hem naar Zuid-Italië, waar hij Griekse architectuur natekende. Hier werd hij ernstig ziek, waardoor hij zich gedwongen zag naar Rome terug te keren. Daar stierf hij in 1778 op 58-jarige leeftijd.

Het complexe en dramatische van de perspectieven in zijn originele composities onthullen Piranesi's genie en beïnvloedden vele artiesten al tijdens zijn leven, maar ook lang daarna. Zijn eclectische visie verspreidde zich over geheel Europa dankzij de artiesten die op hun Grand Tour zijn prenten meenamen.