Fandom

Phidias

1,790pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
Phidias. TECHNIEK

Phidias

Beeld van Phidias. TECHNIEK

Beeld - Phidias

Phidias (circa 490-430 voor Chr.) is een van de beroemdste kunstenaars van het oude Athene tijdens de regering van Pericles. Phidias was beeldhouwer, schilder en architect. Over zijn leven zijn verschillende bronnen bekend, die niet altijd met elkaar in overeenstemming zijn.

(Mogelijke) Werken

Phidias was betrokken bij een groot aantal gebouwen en sculpturen op de Akropolis, waarover hij de supervisie had. Volgens Plutarchus was hij tevens de adviseur en waarnemer van Pericles. Het enorme beeld van Athena Parthenos dat op de Akropolis heeft gestaan, was door hem alleen voltooid in 438 en was ongeveer twaalf meter hoog. Op een schilderij van Alma-Tadema uit 1868 is te zien hoe Pericles het fries van Parthenon aan zijn vrienden toont, maar of hij dit fries ook daadwerkelijk gemaakt heeft, is niet zeker. In Olympia maakte Phidias in 430 voor Chr. een gouden beeld van Zeus dat circa dertien meter hoog was en tot de Zeven Wereldwonderen van de Antieke Wereld gerekend wordt. Phidias heeft niet alleen in Athene gewerkt, maar ook in Marathon en Delphi. Daarnaast heeft hij beelden van Pallas Athene en Aphrodite gemaakt in Pellene.

'ik ben van Phidias'

In 1958 is in Olympia de mogelijke werkplaats van Phidias gevonden. Er werden stukjes ivoor en werkmateriaal gevonden en de voet van een drinkbeker met de tekst 'ik ben van Phidias'. Helaas is er niks van zijn persoonlijke bijdragen aan het Parthenon overgebleven: sommige delen zijn vergaan, andere zijn ontvreemd. Zijn naam blijft echter verbonden aan het Parthenon en mede door de (antieke) literatuur blijft zijn naam geroemd. In de Griekse en Romeinse tijd werd Phidias beschouwd als een van de beste kunstenaars ooit. Dit niet alleen vanwege zijn werken, maar ook vanwege zijn werkethos en moraliteit.