FANDOM

Cécar Pelli (1926) is van geboorte een Argentijns architect, tegenwoordigstaatsburger van de VS, die vooral bekend staat om grootschalige gebouwen in een gedecoreerde hightechstijl.

Vroege ontwerpen
Cesar-pelli

Pelli studeerde aan de universiteit van Tucumán en de University of Illinois in Urbana-Champaign en liep stage op het bureau van Eero Saarinen. Van 1964 tot 1977 was hij in dienst van Daniel, Mann, Johnson en Mendenhall, waar hij onder andere werkte aan het ontwerp van het Worldway Postal Center (1966) op de luchthaven van Los Angeles. Ook was hij vanaf 1968 hoofdontwerper bij Victor Gruen Associates. Voor dit bureau ontwierp hij voornamelijk strakke gebouwen met vliesgevels. Het Pacific Design Center in Los Angeles (1975) is hiervan een bekend voorbeeld, maar ook de Amerikaanse ambassade in Tokyo (1975) is een goed voorbeeld van deze stijl.

Groot, groter, grootst

In 1977 verwierf Pelli de opdracht voor een woontoren voor het Museum of Modern Art in New York (1983), in combinatie met de vernieuwing van het hoofdgebouw. Nog hetzelfde jaar startte hij zijn eigen bureau op in New Haven, Connecticut. Het bureau heet tegenwoordig Pelli Clarke Pelli Architects', vernoemd naar de architecten César Pelli, Fred W. Clarke en Rafael Pelli. De gebouwen van Pelli werden in de loop der jaren
Architecten plaatje
steeds grootschaliger en commerciëler en bovendien vaak gekenmerkt door een decoratieve hightechstijl. Dit culmineerde in 1966 in het ontwerp van de spraakmakende Petronas Towers in Kuala Lumpur (1998).

Tegenwoordig bouwt Pelli hoofdzakelijk kantoortorens, zoals de Goldman Sachs Tower in Jersey City (2004) en de Torre Gran Costerana in Santiago (in aanbouw). In Nederland bouwde Pelli de Zurichtoren (2000). Deze zeshoekige bakstenen kantoortoren in de Haagse buurt de Resident is geïnspireerd op de Amsterdamse School en wordt ook wel 'de citruspers' genoemd. Het grootste project huidige project van Pelli is het Transbay Transit Centre and Tower project in San Francisco. In totaal heeft Cesar Pelli meer dan honderd prijzen gewonnen voor zijn ontwerpen, waaronder in 1995 de gouden AIA-medaille.