FANDOM

Foto pero puljiz

John Pawson geboren in 1949 in Haliflax

Villa neuendorf 2

villa Neuendorf

De Engelse architect John Pawson staat bekend als de man die het minimalisme in de architectuur bracht. Het uitspraak 'less is more' van Ludwig Mies van der Rohe wordt in de minimalistische stijl van Pawson tot uitdrukking gebracht in zijn architectuur en design.

opleiding

De architect werd in 1949 geboren in Halifax, een stad in het noorden van Engeland. Pawson vertrok naar Japan om als docent Engels aan de Business University van Nagoya aan de slag te gaan. Daarna studeerde hij vier jaar bij de Japanse architect Shiro Kuramata en keerde uiteindelijk terug naar zijn geboorteland waar hij ging studeren aan de Architectural Association. In 1981 richtte John Pawson zijn eigen bureau op. Naast het ontwerpen van gebouwen en interieurs heeft Pawson ook enkele boeken gepubliceerd. Zijn bekendste publicaties zijn Minimum en Living and Eating.

het minimalisme

In de jaren '60 was het minimalisme in de beeldende kunst een reactie op het abstract expressionisme. In de architectuur kwam deze nieuwe stijl pas twintig jaar later naar voren toen het de favoriete stijl werd van veel grote merken. Dit kwam veelal tot uiting in koele, sobere ruimten in een tijd van overvloedig consumentisme. Pawson had dan ook een voorname klantenkring met onder andere Karl Lagerfeld, Calvin Klein en Jigsaw. Het minimalisme heeft, hoewel het geen echte beweging in de architectuur is geworden, grote navolging gekregen en is een soort levensstijl voor de rijken geworden.

'de 'ontwerpen van Pawson

Het eerste bekende ontwerp van Pawson is Villa Neuendorf op Mallorca (1989). De woning voor opdrachtgever Hans Neuendorf, is samen met Claudio Silvestrin tot stand gekomen. Silvestrin was van 1987 tot 1989 de partner van Pawson. Naast Villa Neuendorf zijn ook de Calvin Klein-winkels in New York (1995) en Seoul (1996) bekende werken van Pawson. Het werk van de Engelsman wordt vooral gekenmerkt door de eindeloze vlakken van wit pleister, het gebruik van licht in zijn interieurs en de toepassing van kostbare materialen. Zo maakt hij bij de Calvin Klein-winkel in New York gebruik van prachtig kalksteen. In Tsjechië staat een zeer intrigerend project van Pawson; een groep cisterciënzer monniken gaf hem de opdracht om een klooster te ontwerpen. Dit Novy Dvur Klooster (2004) is een combinatie van originele barok en een compleet nieuwe architectuur; Pawson behield het landhuis in barokstijl en voegde daar een nieuw klooster in geheel eigen stijl aan toe, waarin de kenmerken van zijn architectuur onmiskenbaar aanwezig zijn. In 2006 kwam een ander zeer bijzonder ontwerp van Pawson gereed: de Sackler Crossing over de Kew's Royal Botanic Gardens in London.

John Pawson is een veelzijdig schrijver, architect en interieurontwerper met een oeuvre waarin zijn aandacht voor ruimte, proporties, licht en materialen duidelijk naar voren komt