Fandom

Pathe ArenA megabioscoop

1,790pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
Pathe

de ArenA mega-bioscoop Pathé

De mega-bioscoop Pathé maakt deel uit van het uitgaanscentrum dat wordt ontwikkeld vlakbij de Amsterdam ArenA. Gelegen tegenover het drukke trein- en metrostation Zuidoost, is Pathé Theatres het eerste gerealiseerde gebouw aan het begin van de wandelboulevard die de Amsterdamse Poort - het grootste winkelgebied in Amsterdam Zuidoost - verbindt met de ArenA.

De bioscoop heeft de vorm van een reusachtige, met geperforeerde R.V.S.-panelen beklede, dichte doos. De enorme glazen snede aan de voorzijde begint als entree, loopt langs de zijgevel diagonaal met de trap mee naar boven en toont het glamour interieur.

Binnen, onder de fijnmazige staalnetten die de buik van de grote zaal vormen, toont de ruime kolomloze lobby de dynamiek van het moderne theaterbedrijf: voluptueuze kassa’s, spacy consumptie counters, glazen etaleerwanden met haanlogo tegen een uitbundig gele achtergrond; maar het theatraalste onderdeel is de joyeuze glazen showbizz-trap, waarvan het fluorescerende neonlicht in steeds wisselende kleurgolven naar beneden glijdt alsof het een waterval is. Midden in de stroom van licht kronkelt een ellenlange roltrap tra
De trappen

De trappen

ag naar boven, waar een glazen survival loopbrug naar het ultieme filmfestijn leidt.

De meeste bioscoopzalen zijn over twee verdiepingen in een L-vorm om de foyer heen gegroepeerd. Alhoewel 80% van het gebouw als gevolg van de ligging op de parkeergarage in beton is uitgevoerd, is de grote zaal met een zeer bijzondere staalconstructie uitgerust ten behoeve van de kolomloze ondersteuning. Hierdoor lijkt de zaal boven de entreelobby te zweven en blijft het effect van de open snede in de gevel maximaal.

Hoog boven de foyer is een kantoorverdieping opgehangen aan de dakconstructie. De kolommen rondom de lichthoven in deze vloer doen daarbij dienst als ophangstaven. Deze patio’s bieden een doorkijkje naar de foyer.

Alle filmprojectoren staan in twee zones, waardoor nog maar twee operateurs nodig zijn om de zalen te bedienen. Deze organisatie maakt het ook mogelijk om met slechts een paar seconden tijdsverschil in alle zalen één en dezelfde film te vertonen.