FANDOM

Paleis soestdijk
Het tussen 1674 en 1678 gebouwde Paleis Soestdijk is de voormalige koninklijke residentie van Koningin Juliana en Prins Bernard. Het paleis is gelegen in de provincie Utrecht, tussen de plaatsen Soest en Baarn.

historie

Het oudste gedeelte van Paleis Soestdijk stamt uit 1650, toen aan de weg tussen Soest en Baarn in opdracht van de Amsterdamse burgemeester Cornelis de Graeff buitenverblijf 'De Hofstede aen Zoestdijck' werd gebouwd. Deze hofstede vormde vermoedelijk de basis voor een jachtslot dat op deze locatie werd gebouwd voor stadhouder Willem III. Het jachtslot werd tussen 1674 en 1678 gebouwd naar een ontwerp van Maurits Post, de zoon van de bekende architect Pieter Post. Tot zijn dood in 1702 woonde Willem III op Soestdijk, daarna diende het pand als woning voor enkele leden van het Koninklijk Huis.

Tijdens de Franse overheersing (1795) werden Soestdijk en de omliggende bossen door de Fransen ingenomen en tot staatseigendom verklaard. In 1799 werd het paleis onder beheer van herbergier Marten Halewijn in gebruik genomen als logement. Nadat Soestdijk in 1806 bezit was gekomen van Lodewijk Napoleon, broer van de Franse keizer Lodewijk, werd het pand gerenoveerd en uitgebreid. Na de Franse overheersing kreeg de latere koning Willem II het jachtslot cadeau voor zijn optreden in zijn veldslagen tegen de Fransen. De kroonprins en zijn Russische vrouw Prinses Anna Paulowna namen het paleis na een verbouwing in gebruik als zomerpaleis. Deze bestemming bleef het gebouw behouden voor de koninklijke familie. Vanaf 1937, met uitzondering van de bezettingsjaren 1940-1945, woonden Koningin Juliana en Prins Bernard permanent in Paleis Soestdijk. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd Paleis Soestdijk in gebruik genomen door Duitse officieren. Na de bevrijding werd Prinses Juliana gekroond tot koningin, waarmee Paleis Soestdijk een koninklijke residentie werd. Na de inhuldiging van koningin Beatrix verloor het paleis haar status als koninklijke residentie. Prinses Juliana en Prins Bernard bleven tot hun dood in 2004 in het paleis wonen.

bijzondere kenmerken

Maurits Post bouwde Paleis Soestdijk in de Hollands classicistische stijl. Dit komt naar voren in de principes van symmetrie en evenwichtige maatvoering. Het gebouw met een souterrain, hoge begane grond en verdieping wordt verder gekenmerkt door grote ramen en een attiek met kleine vensters. Opvallend is ook de prominente ingangspartij met het welbekende bordes.

Bij de verbouwing tot zomerpaleis in 1816 werd het gebouw door architect Jan de Greef (1784-1834) voorzien van twee gebogen vleugels met zuilengangen. De Greef paste op deze vleugels de in die tijd populaire neoclassicistische stijl toe, wat met haar symmetrische kenmerken goed aansloot bij het al bestaande paleis. Dit reeds bestaande paleis werd bij
Exploitatie soestdijk 450
de verbouwing voorzien van een herkenbaar uitbouwtje op het dak.

In 1928 werd het gebouw als verjaardagscadeau voor Koningin Emma voorzien van elektriciteit. In 1937 werd hier centrale verwarming aan toegevoegd. Bovendien werd het Paleis aan de achterzijde voorzien van een modern, comfortabel appartement. De tuinen van Paleis Soestdijk zijn aangelegd door de (tuin)architecten Jan David Zocher sr. en Jan David Zocher jr. Paleis Soestdijk is sinds 1971 eigendom van de Staat der Nederlanden. Tot op de dag van vandaag is het paleis in afwachting van een nieuwe bestemming en is het nu tijdelijk opengesteld voor het publiek.