Fandom

Oosterhuis, Kas

1,790pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
Kas Oosterhuis

Kas Oosterhuis

Kas Oosterhuis (Amersfoort, 1951) is een Nederlandse architect wiens gebouwen worden vergeleken met levende lichamen.

achtergrondEdit

Oosterhuis studeerde aan de Technische Universiteit in Delft. Na zijn studie werkte hij enkele jaren samen met de architect Frits van Dongen. Van 1987 tot 1989 gaf hij les aan de Architectural Association in Londen. Daarnaast werkte en leefde hij van 1988 tot 1989 in het atelier van Theo van Doesburg in Meudon bij Parijs. In 1989 startte Oosterhuis zijn eigen bureau onder de naam 'Kas Oosterhuis Architekten', later 'Oosterhuisassociates Rotterdam' geheten. Vanaf 2000 was hij als praktijkhoogleraar verbonden aan de TU Delft. In 2003 wijzigde de naam van het bureau in ONL.

visie Edit

Oosterhuis maakt gebouwen die 'lijken op levende lichamen met een eigen levenscyclus' . Zijn gebouwen geven een futuristisch beeld van menselijke machines, waarbij met behulp van computers de evolutie van gebouwen tot levende mensen wordt nagestreefd. Oosterhuis werkt vanaf 1987 intensief samen met beeldend kunstenaar Ilona Lenard, waardoor er in zijn werk een versmelting van architectuur en kunst is ontstaan.

werk Edit

Voorbeelden van zijn werk zijn de patiowoningen in Den Haag (1991) en het zoutwaterpaviljoen op Neeltje Jans
Patiowoningen Den Haag

Patiowoning in Den Haag, ontworpen door Kas Oosterhuis.

(1998). De theorieën van Oosterhuis komen niet alleen in zijn gebouwen naar voren, maar ook in talloze lezingen, workshops, tentoonstellingen en geschriften. Over de hele wereld, van China tot Hongarije en van Utrecht tot Dubai, zijn Oosterhuis' projecten te vinden of worden lezingen gegeven.

Voor zijn werk heeft Oosterhuis verschillende nominaties en onderscheidingen gekregen, zoals in 2005 de Proholz Prize in Oostenrijk en in 2007 de Dutch Design Prize en de National Steelprize.