FANDOM

Ml Kenzo Tanges Yoyogi Olympic Arena 01

bovenaanzicht olympisch stadion

99456

olympische stadion tokyo

De twee Olympische stadions in Tokyo vormen het hoogtepunt in het werk van de Japanse architect Kenzo Tange. De stadions zijn gebouwd naar aanleiding van de Olympische Spelen van 1964. In 1961 werd aan Tange de opdracht verleend om een ontwerp te maken voor de twee bouwwerken. In januari 1963 startte de bouw en in de herfst van 1964 werden de twee stadions met bijgebouwen opgeleverd. Dit was vlak voor de opening van de Olympische Spelen.

stadions

Het complex waar de Olympische sporthallen zich bevinden ligt parallel aan de hoofdas van het nabij gelegen Meji Shrine. Hierdoor zouden eventuele veranderingen in het stedenbouwkundig plan in de toekomst gemakkelijk te maken zijn. Van de beide arena's is de hoofdentree gesitueerd op het zuiden. Tange heeft rekening gehouden met de grote stroom bezoekers, die op een eenvoudige en soepele manier het gebouw worden uitgeleidt.

De twee stadions hebben een verschillend formaat. De grote arena kan onder meer gebruikt worden voor zwemevenementen, judo en schaatsen. Dit gebouw heeft een maximale capaciteit van 16.246 mensen. De kleinere arena ligt ten zuidwesten van de grote arena en is ontworpen voor boks- en basketbalwedstrijden. De capaciteit bedraagt ongeveer 9.000 bezoekers. De twee stadions zijn met zowel bovengronds als ondergronds met elkaar verbonden.

architectuur

De bouwwerken op het complex steken als twee tenten de lucht in. Het principe van de dakstructuur van de twee arena's berust op het ophangen van 'dakhuiden' op een of twee masten. De plattegrond van de grote arena heeft de vorm van twee halve cirkels die in elkaar geschoven zijn. Hierdoor ontstaat een cirkel die niet meer rond is, maar twee scherpe hoeken heeft aan beide zijden. Het bijzondere spiraalvormige dak wordt gedragen door twee betonnen kolommen, en bestaat uit een voorgespannen stalen net waarop gefelste en geverfde stalen platen liggen. Door het gestroomlijnde dak is het gebouw goed beschermd tegen harde windvlagen. Het onderste punt van het dak steunt op een zware betonnen constructie, gevormd in een golvende bocht die de zitplaatsen draagt. De plattegrond van de kleine arena heeft ook een cirkelvorm. Bij dit gebouw hangt het hele dak op slechts één mast, gesitueerd in het midden. Ook bij dit stadion bestaat de onderconstructie uit een betonnen constructie die de zitplaatsen draagt. Tange heeft bij het ontwerp van deze sporthallen niet voor gekozen om simpelweg de westerse ideeën te combineren met de Japanse behoeftes. Hij heeft een uniek concept ontwikkeld. De Olympische sporthallen hebben de grootst hangende dakbreedte in de wereld, waarmee het de meest overtuigende constructie van zijn soort vormt. Tot op de dag van vandaag is het ontwerp nog niet overtroffen. De spiraalvormige daken vormde door hun gewaagde constructies een symbool voor de moderne Japanse architectuur.