FANDOM

Techniek Joseph Maria Olbrich

Joseph Maria Olbrich

De Oostenrijkse architect Joseph Maria Olbrich (1867-1908) leverde in nauwelijks tien jaar tijd een belangrijke bijdrage aan de vernieuwende architectuur van zijn tijd. Hij werd een van de oprichters van de Wiener Secession, de Oostenrijkse art-nouveaubeweging

Biografie

Olbrich studeerde van 1882 tot 1886 bouwkunde aan de Staatsgewerbeschule van Wenen. Na een aantal jaar bij een aannemersbedrijf te hebben gewerkt, ging hij in 1890 naar de Akademie der Bildenden Künste in Wenen. Na zijn studie werd Olbrich in 1893 een leerling van de vooraanstaande Weense architect Otto Wagner. Tussen Wagner, Olbrich en Josef Hoffman, een andere leerling van Wagner, ontstond een hechte band. 

Wiener sezession

Olbrich bleef tot 1897 werken bij Wagner en stichtten daarna met Hoffman en negentien kunstenaars de Wiener Sezession, een variant op jugendstil. Sindsdien spreekt met ook wel van de Sezessionstil. Voor hun tentoonstellingen, waarin ook werk van Engelse en Belgische kunstenaars werd getoond, realiseerde Olbrich in 1897-1898 het Secessionsgebouw. Dit werd het beroemste gebouw van Olbrich. Het kubusvormige volume en de vergulde koepel zorgden voor veel mogelijkheden voor nieuwe tentoonstellingen. 

In 1899 verhuisde Olbrich naar de Duitse kunstenaarskolonie Mathildenhöhe in Darmstadt, een van de Duitse centra van de Jugendstil. Olbrich werd de belangrijkste architect van deze groep. Met zijn komst vond er vanuit Wenen invloed op de Duitse Jugendstil plaats. Voor deze groep ontwierp hij het ateliergebouw (Ernst-Ludwig-Haus) en de woonhuizen voor de leden. Uit deze gebouwen bleek dat Olbrich zijn stijl niet alleen door de arts-and-craftsbeweging had laten beïnvloeden, maar ook teruggreep op de eenvoudige boerenarchitectuur

De bouwwerken voor de vervolgtentoonstellingen tussen 1904 en 1908 op de Mathildenhöhe geven inzicht in Olbrichs ontwikkeling. Drie paviljoens uit 1904 laten een overgang zien naar meer plastische vormen. Tussen 1905 en 1908 werd op de Mathildenhöhe een markante toren, de Hochzeitsturm, gebouwd naar het ontwerp van Olbrich. Deze toren werd gebouwd naar aanleiding van een bruiloft van de oprichter van de Mathildenhöhe, maar diende ook als herkenningsteken van de kunstenaarskolonie.

classicisme

Rond 1908 greep Olbrich terug naar het classicisme, waarvan de elementen al vroeg in zijn architectuur aanwezig waren. Hierbij kopieerden hij geen historisch classicistische gebouwen, maar onderzocht de voorwaarden waaronder ze waren ontstaan en verbond ze met zijn vormopvattingen en functionele eisen. In 1908 werd het laatste belangrijke gebouw van Olbrich gerealiseerd, Warenhuis Tietz, waarin deze ontwikkeling goed te herkennen is.
TechniekHuis van de Seccession

Wenen: Huis van de Secession