FANDOM

Kapel

akener paltskaper

Odo van Metz was een Frankische architect, van Armeense afkomst. Hij was een tijdgenoot van Karel de Grote (742-814), in wiens opdracht hij de kapel van de Akener koningspalts bouwde, nu een deel van de Dom van Aken. Dit gebouw werd in 798 ingewijd. Hij liet zich hierbij inspireren door de Basiliek van San Vitale in Ravenna in Italië. Daarnaast bouwde hij in opdracht van Theodulf, de bisschop van Orléans, de kerk van Germiny in Germingy-des-Prés als een privé-oratorium.

Paltskapel

De Paltskapel is het oudste deel van de Dom van Aken en werd gebouwd in 796. Met de Paltskapel wilde keizer Karel de Grote opnieuw Romeinse elementen in Aken introduceren. De hernieuwde belangstelling voor deze kunst kan verklaard worden uit het feit dat de levensomstandigheden voor de mensen in de 8ste en 9de eeuw verbeterden.

De Bouw

De kapel bestaat uit zestien zijden en heeft een hoog achthoekig centraal gewelf. Dit gewelf is typisch voor Byzantijnse paleiskerken. De hoogte ervan, ongeveer 31 meter, is ook typisch voor Romaanse paleiskerken. De Byzantijnse bouwstijl werd echter niet volledig overgenomen. De ontwerper, Odo van Metz, nam geen Byzantijnse technieken over om de constructie lichter te maken. Een voorbeeld van zo’n techniek waren dunne bakstenen. De kapel is een zgn. octogoon met aan de westzijde traptorens en een hoger middenpartij, aan de oostzijde een laatgotisch koor(bouw van 1355-1414). De bouw van deze kapel is geïnspireerd op de laat-Romeinse Basiliek van San Vitale  in Ravenna. De overeenkomsten met de San Vitale zijn terug te vinden in de achthoekige centraalbouw, de omgang met galerij, de overwelfde centrale ruimte, in de mozaïeken en in de uitgebouwde koor/kapelruinte. Ook verwijst de kapel naar de tempel van Salomo, wederom een achtzijdige centraalbouw met koepelgewelf. Karel de Grote,de [[opdrachtgever] van dit technisch prestigieuze bouwwerk kende Ravenna en liet Romeinse bouwelementen in zijn paleiscomplex verwerken. Karel de Grote zag Aken als een tweede Rome.Het is een van de vroegste met steen overwelfde gebouwen van behoorlijke afmetingen in Noord-Europa.