Fandom

Nouvel, Jean

1,790pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
Jean Nouvel

Jean Nouvel

De Fransman Jean Nouvel is een van de grote internationale namen van dit moment. Hij verwierf faam met gedurfde en gevarieerde architectuur. Beroemde werken zijn het het Institut du Monde Arabe (1987) in Parijs, Hotel Saint James nabij Bordeaux en de Torre Agbar (2005) in Barcelona.

Achtergrond

Jean Nouvel werd in 1945 geboren in het Zuid-Franse Fumel. Hij werkte tot 1967 bij de architect Claude Parent en architect-filosoof Paul Virilio. Nouvel studeerde in Parijs aan de École Nationale Supérieure des Beaux-Arts (ENSBA), waar hij in 1972 zijn diploma behaalde. Hij verwierp de destijds gangbare repressieve bouwkunst door provocerend te werk te gaan. Zo stak hij de wanden van een schoolproject in brand, bekladde een sportschool met verf en schraapte repen pleisterwerk van het Belfort Theatre af.

Naamsbekendheid

Zijn eerste gebouw, het ziekenhuis voor algemene chirurgie Val Notre-Dame in Bezons (1978), zorgde door het bijzondere ontwerp direct voor naamsbekendheid. Met zijn voorliefde voor metaforen en verrassende elementen werd Nouvel de schepper van de 'kritische' architectuur. Met de uitdagende vormgeving van zijn gebouwen en zijn radicale opvattingen werd hij bovendien al snel internationaal bekend.

Ontwerpen
Paris

Fondation Cartier, Parijs

Zijn Institut du Monde Arabe werd alom geprezen om de bijzondere gevelwerking. Zelf zei Nouvel hierover: 'Het is veel duurder en het werkt niet echt goed. Het is een volmaakt poëtisch systeem.' Van een heel andere orde is het Hotel Saint James (1989), dat met haar roestkleurige buitenwanden midden in een wijngaard nabij Bordeaux is gelegen. Andere werken van Jean Nouvel zijn Fondation Cartier in Parijs (1993), warenhuis Galeries Lafayette in Berlijn (1995) en het Cultuur- en Congrescentrum Luzern (1998).

In 2007 werd bekend dat het Louvre een filiaal opent in een door Nouvel ontworpen museumgebouw op het kunstmatige eiland Saadiyat in Abu Dhabi. Een doorschijnende koepel, die refereert aan een moskee, overdekt een 'stadje' met gebouwen, kanalen en pleinen. Het complex met een oppervlakte van 24.000 vierkante meter moet in 2012 zijn opgeleverd. Waardering

In 2001 ontving de ambitieuze Nouvel de gouden RIBA-medialle, gevolgd door de prestigieuze Pritzker Prijs in 2008.