Fandom

Neutra, Richard

1,790pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
220px-Richard Neutra

Foto van Richard Neutra

Richard Joseph Neutra (Wenen 1892 - Wuppertal 1970) is een Oostenrijks-Amerikaans architect, die vermaard werd door zijn stijlvolle villa's van lichte constructies. Hij was een van de wegbereiders van het CIAM in de Verenigde Staten.

Opleiding

Richard Neutra werd in Wenen geboren als jongste van vier kinderen. Hij studeerde aan de Technische Hochschule van de Oostenrijkse hoofdstad. In 1910 werd zijn interesse voor de Amerikaanse architectuur gewekt door een ontmoeting met Adolf Loos, die enthousiast was teruggekeerd van een verblijf op het Amerikaanse continent. Het vuur werd verder aangewakkerd toen Neutra een boek met tekeningen van Frank Lloyd Wright in handen kreeg.

In 1922 verhuisde de inmiddels getrouwde Richard Neutra naar Berlijn, waar hij een aanstelling kreeg onder de vroege modernist Erich Mendelsohn. In 1923 emigreerde Neutra naar de Verenigde Staten. In Chicago vond Richard een baan als tekenaar op het bureau van William Holabrid en Martin Roche. Na een jaar vertrok de leergierige architect naar Wisconsin, waar hij drie maanden doorbracht bij zijn voorbeeld Frank Lloyd Wright. Toen de beurs leeg dreigde te raken, reisde Neutra door naar Los Angeles, waar hij met zijn vrouw en nageslacht in huis werd genomen door landgenoot Rudolph Schindler. Met Schindler - toen nog ontwerper in dienst van Wright - werkte Neutra sindsdien meermaals samen, onder andere aan het prijsvraagontwerp voor het Volkenbondpaleis in Geneve, Zwitserland (1927).

Villa's

Neutra's doorbraak in de architectuurwereld kwam met het Lovell health House in Los Angeles (1927-1929). Lovell was een progressieve arts die geïnteresseerd was in de mogelijkheden van 'gezonde architectuur'. Neutra's ontwerp was een poging zo'n architectuur gestalte te geven: de open skeletconstructie gaf vrij toegang aan zowel lucht als licht en plaatste de bewoners in relatie met de natuurlijke omgeving van bossen en heuvels. Bij dit huis toonde de architect ook zijn commerciële talent. Volgens zijn zoon Dion kwam Richard met zijn project bewust tegemoet aan de wens van de staalindustrie om de constructiemogelijkheden van hun materiaal te tonen.

Op het huis van Lovell volgde een succesvolle serie villa's, waarin Neutra steeds meer een eigen trant ontwikkelde. De mooiste exemplaren bouwde hij echter pas na de Tweede Wereldoorlog. Tremaine House in Santa Barbara (1947-1948), Singleton House in Los Angeles (1959) en in het bijzonder Kaufmaan House in Palm Springs (1946-1947) zijn schitterende bewijzen van Neutra´s heldere en unieke stem in de Amerikaanse architectuurgeschiedenis.

Lovel house richard neutra

The Lovel House ontworpen door Richard Neutra

De villa's van Neutra worden over het algemeen gekenschetst door de suggestie van ruimtelijkheid. Glazen muren, patio's en veranda's laten het omringende landschap binnenkomen in de vertrekken van het huis. Omgekeerd worden zijn woningen ook deel van dat landschap - een kwaliteit die de associatie oproept met de elegant gestapelde formaties van Frank Lloyd Wright. Tegelijk zijn Neutra's scheppingen onberispelijk modern, zowel in technisch opzicht (indertijd) als in visueel opzicht (ook nu nog). Neutra verkoos vaak industriële materialen boven natuurlijke materialen. Daarin staat de Oostenrijker in Amerikaanse dienst dichter bij de Europese school van modernisten dan bij de Amerikaanse school van Wright. Ook hielp Neutra mee aan het ontwerpen van het bekende Arti et Amicitiae , in Amsterdam.

Maatschappelijk

Intussen ontwikkelde Neutra zich ook als gerespecteerd theoreticus met aandacht voor de maatschappelijke kant van bouwkunst. Neutra ijverde voor CIAM, publiceerde talrijke artikelen en boeken en dacht na over de sociale en ecologische implicaties van stedenbouw. Zijn maatschappelijke ideeën gaf hij vorm in een opzienbarende ontwerp voor een school (Corona Avenue School, Los Angeles 1935) en een arbeiderswijk Channel Heights (San Pedro, 1942-1944). Neutra werkte na de oorlog achtereenvolgens samen met Robert E. Alexander en zijn zoon Dion Neutra. Laatstgenoemde nam na Richards overlijden in 1970 het kantoor over.