FANDOM

School mag je verwijderen 2

Natuursteen is in de bouwkunde en civiele techniek een gesteente, dat in de natuur wordt aangetroffen en dat na een eventuele bewerking, geschikt is als bouwmateriaal. Natuursteen treft men aan in vele variëteiten. Tegenwoordig wordt gesteente uit de hele wereld naar Nederland en België gehaald. Gewoonlijk wordt een onderverdeling gemaakt in:

Witte kalkstenen

De lichte Belgische kalkstenen zijn veel toegepast als gevelbekleding (parementwerk), en de Balegemse ook voor geprofileerd werk en beeldhouwwerk, niettegenstaande de beperkte afmetingen. Gobertange, een (5-10%) zandhoudende kalksteen, die op 18 tot 25 meter diep in schollen wordt gedolven. Balegemse steen of Ledesteen, een eveneens (12-36%) zandhoudende en polijstbare kalksteen, gevonden op geringere diepte dan Gobertange.

Donkere kalkstenen

De donkere Belgische kalkstenen zijn opgebouwd uit vrijwel zuivere kalk, met lichte koolstofverontreiniging (kolenkalksteen). Doornikse steen, diepzwart van kleur, verwering zilvergrijs, uit de omgeving van Doornik. Arduin ofwel Belgische hardsteen, blauwgrijze kolenkalksteen. Namense steen, grijs, verwering zilvergrijs. Belgisch zwart marmer, eigenlijk geen marmer maar een kalksteen.

Belgische marmers

Marmers vallen onder de metamorfe gesteenten. Onder andere worden gewonnen: Rouge royal, rood-grijs-wit gevlekt

  • Rouge griotte
  • Rouge Saint-Rémy
  • Blue Belge, diep blauwzwart met witte aderen
  • Saint-Anne, donkergrijs tot zwart met witte en grijze vlekken en aderen