FANDOM

  • een model van John NashGo to Link van de foto
  • John nash zijn eigen huisGo to Link naar de foto
  • De oost voorkant van 'buckingham palace' zoals john hem had ontworpenGo to Link naar foto
  • John ontwierp plattelands huizenGo to Link naar de foto

John Nash

John Nash

John Nash (Londen, 1752 - Isle of Wight, 1835) was een Britse architect en stedenbouwkundige, die met verschillende stijlen werkte. Zo zijn er Gotische, palladiaanse, Griekse en Oosterse elementen in zijn ontwerpen terug te vinden. Door zijn vriendschap met de prins-regent, de toekomstige koning George IV (1820 - 1830), kreeg hij belangrijke opdrachten en kon hij grote roem vergaren.
Edit

AchtergrondEdit

Nash had zijn opleiding genoten bij de neopalladiaanse architect Robert Taylor en opende daarna al snel zijn eigen studio. Dit was echter geen succes en Nash raakte bijna failliet. Samen met de tuinarchitect Humphrey Repton kreeg hij vanaf 1783 opdrachten om plattelandshuizen te bouwen voor welgestelden en edellieden: Repton structureerde de grond en Nash ontwierp de gebouwen. Het beroemdste voorbeeld van deze projecten is het Royal Pavilion in Brighton, dat een groot succes was. In 1802 gingen Repton en Nash ieder hun eigen weg en keerde Nash terug naar Londen.

ProjectenEdit

In 1811 kreeg Nash van de prins-regent de opdracht om Regent's Park en de omringende woonwijk in Londen te ontwerpen. Nash bleef zijn verdere leven aan dit project werken, dat drie jaar na zijn dood werd voltooid. Tijdens dit werk in Londen nam Nash ook andere projecten aan, zoals verschillende projecten voor de prins-regent en een hermodelering voor het Royal Pavilion. Andere voorbeelden van werk uit deze periode zijn Saint James's Park, Marble Arch (1828), het Cumberland Terrace (1827), Theatre Royal Haymarket (1820) en de All Soul's Church (1822-25) in Londen. Daarnaast ontwierp hij het gebied waar nu Trafalgar Square is, maar de gebouwen die er tegenwoordig staan zijn van de hand van andere architecten. Een ander groot project van Nash is het Buckingham Palace, dat destijds (in 1825) nog Buckingham House heette. Zijn werk daar was echter geen succes en zijn aandeel is tegenwoordig alleen nog in de westvleugel van het paleis te zien.

Nash overleed in 1835 op drieëntachtigjarige leeftijd en werd begraven in de Saint James Church in cowes.