FANDOM

Andrelenotre

André le Nôtre

Andre le notre

De tuinen van Versailles

André le Nôtre werd in 1613 in Parijs geboren als de zoon van Jean le Nôtre, die de tuinarchitect was van Lodewijk XIII en hoftuinman van de Tuilerieën. André trad in de voetsporen van zijn vader en werd  tuin- en landschapsarchitect. Ook studeerde hij fijne kunsten in Parijs.

tuinarchitect

Vanaf 1645 werkte hij in opdracht van koning Lodewijk XIV en ontwierp hij de tuinen voor deze vorst. Zijn bekendste en belangrijkste werk zijn de tuinen van Versailles nabij Parijs. Ook heeft hij de Tuilereën in Parijs verder verfraait in opdracht van Colbert, die minister van financiën was ten tijde van Lodewijk XIV. De as die door deze tuinen loopt is ook vandaag de dag nog de centrale as die in Parijs de Arc de Triomphe en La Defense met elkaar verbindt. 

De Franse tuinen

Het werk van Le Nôtre kenmerkt zich door barok, symmetrie en regelmatigheid. De stijl waarin hij zijn tuinen ontwierp wordt die van 'de Franse Tuin' genoemd, hierin is het  absolutisme waarmee Lodewijk regeerde terug te zien. Net zoals de onderdanen werd ook de natuur geheel onderworpen aan de wensen van de koning. Le Nôtre werd een persoonlijke vriend van de koning en genoot in zijn tijd veel bekendheid. Hij haalde dan ook grote opdrachten binnen.
Naast Versailles ontwierp hij tevens de tuinen van de kastelen van Vaux-le-Vicomte, Chantilly en Saint-Germain en Laye. Ook Sint James's Park in Londen is van zijn hand.

Voorbeeldfunctie De stijl van Le Nôtre is in Nederland en de rest van Europa veel gekopieerd in tuinen rond buitenhuizen en landgoederen. Iedere persoon die aanzien genoot wilde een tuin vergelijkbaar met die van Versailles. Het bleek echter zeer moeilijk Le Nôtre te evenaren.