FANDOM

Bertus mulder

Bertus Mulder

Bertus Mulder is een in Utrecht gevestigd architect, die niet alleen gebouwen ontwerpt maar ook docent architectuurgeschiedenis geweest is en restauratiewerk verricht. Mulder heeft in het begin van de jaren zestig met Gerrit Rietveld samengewerkt en deze beroemde architect bleef een belangrijke factor in Mulders carrière. Zo is Mulder de auteur van het boek Gerrit Thomas Rietveld, Leven Denken Werken en werd hij uitgekozen om het Rietveld-Schröderhuis te restaureren.

concrete architectuur

Mulder heeft gestudeerd aan de Hochschule für Gestaltung in Ulm, waar hij veel invloed heeft ondergaan van de radicale Zwitserse schilder, beeldhouwer, architect en publicist Max Bill. Max Bill pleitte voor een architectuur die ontstaat uit haar eigen middelen en wetten, een idee dat is afgeleid uit manifesten van Van Doesburg en De Stijl. Mulder heeft dit als uitgangspunt voor zijn dagelijkse ontwerppraktijk genomen: hij is van mening dat externe zaken - zoals sociale bewegingen, kunststromingen, nostalgie of mode - architectuur geen zinnige basis kunnen bieden. Volgens Mulder moet architectuur over ruimte gaan en geen geabstraheerd streven naar iets anders, oftewel: architectuur moet concreet zijn. Op dit punt kwam Mulder overeen met de ideeën van kunstenaar Stanley Brouwn, met wie hij Het Gebouw ontwierp.

Werk

Het Gebouw (2005) is een recent en tevens het bekendste project van Mulder. H
Bertus mulder Het Gebouw

"Het Gebouw" van Bertus Mulder en Stanly Brouwn

et is een tentoonstellingsruimte in de Leidsche Rijn, waar hij samen met Brouwn aan werkte. De specifieke ideeën van Mulder over ruimte komen in dit gebouw onder meer tot uitdrukking in het feit dat het gebouw volledig autonoom is. 'Het gebouw representeert niets anders dan zichzelf', in de woorden van Max Bill. Bovendien is het gebouw gebaseerd op een maatsysteem dat is afgeleid van het menselijk lichaam: het Stanley Brouwn systeem. Daarnaast heeft Mulder verschillende bouwwerken gerestaureerd, waaronder het Amsterdamse Zuiderbad.