FANDOM

Robert Moses with Battery Bridge model

Robert Moses

Mozes werd geboren bij zijn Duits Joodse ouders in New Haven Conncticut. Hij bracht de eerste negen jaar van zijn leven door  op 83 Dwight Straat in New Haven, twee blokken van Yale University. In 1897,verhuisde  het gezin van Mozes naar New York,  waar ze woonden op East 46th Street af Fifth Avenue. Mozes's vader was een succesvol warenhuis eigenaar en vastgoed speculant in New Haven. Bella, de moeder van Mozes, was een krachtige en briljante vrouw.

Een van Moses ontwerpen de Brooklyn Battery Tunnel.                                                    

In de late jaren 1930 een gemeentelijke controverse gewoed over de vraag of een extra voertuigen verband tussen Brooklyn en Lower Manhattan moet worden gebouwd als een brug of een tunnel. Bruggen kunnen breder en goedkoper zijn om te bouwen, maar hoge bruggen gebruiken meer oprit ruimte
TUNNEL-articleLarge

De Brooklyn Battery tunnel

aan landingsplaats dan tunnels. Een Brooklyn BatteryTunnel zou hebben gedecimeerd Battery Park  en fysiek inbreuk gemaakt op het financiële district.

De brug werd tegengewerkt door de Regional Plan Association, historisch preservationists,  Wall Street financiële belangen, eigenaren van onroerend goed, diverse high society mensen. Moses, had anderzijds, de voorkeur voor een brug. Het zou meer autoverkeer dan een tunnel dragen en zou ook dienen als een meer zichtbare monument. Meer verkeer betekent meer tol.

Alleen een gebrek aan een belangrijke federale goedkeuring gedwarsboomd het brugproject. President Roosevelt bestelde het ministerie van oorlog te beweren dat een brug op die locatie, indien gebombardeerd, zou het blokkeren East River toegang tot de Brooklyn Navy Yard stroomopwaarts.Moses werd gedwongen om een bouwtekening voor een tunnel te maken. Het einde van Moses zijn carrière.

Gedurende de laatste jaren van zijn leven, Mozes geconcentreerd op zijn levenslange liefde voor het zwemmen en het was een actief lid van de Colonie Hill Health Club. Moses stierf aan hart en vaatziekten op 29
RobertMosesMarker

Robert Moses zijn grafsteen.

juli 1981, op 92 jarige leeftijd bij Good Samaritan Hospital in West Islip, New York. Moses was etnisch joods, maar groeide op in een seculiere manier geïnspireerd door de Ethical Culture beweging van de late 19e eeuw.