FANDOM

Sun tower seoul

sun tower in seoul

In 1971 werd het bureau Morphosis opgericht door Thomas Mayne in Santa Monica in de Verenigde Staten. Van 1976 tot 1992 runde Mayne het [[bureau] samen met Michael Rotondi. Morphosis wordt gezien als een van de belangrijkste vertegenwoordigers van een nieuwe generatie van architecten in Los Angeles. Sinds haar begintijd is het bureau sterk gegroeid - er werken nu circa veertig architecten - en heeft ze nu ook opdrachten ver buiten California.    deconstructivisme

De architecten van Morposis hebben als doel de oude gewoontes en conventies van het bouwen en waarnemen te doorbreken. Dit doen zij op een deconstructivistische manier, dat wil zeggen met scheve vormen, extreme dynamiek en disharmonische kleurstellingen. Daarbij werken ze vanuit hun intuïtie en is het niet hun intentie zaken te deconstrueren, maar ze eerder te reconstrueren.

ingewikelde architectuur

De ingewikkelde tekeningen, modellen en installaties proberen de architecten daadwerkelijk om te zetten in woningen, restaurants en openbare gebouwen. Voorbeelden daarvan zijn het Kate Mantilini restaurant in Los Angeles (1986-1987), het Los Angeles Artspark Performing Arts Pavilion ﴾1989) en de Crawford Residence in Montecito (1990). Voor het meer recente werk als het Blades House in Santa Barbara (1992-1996) en de Sun Tower in Seoul (1995-1997) is Mayne alleen verantwoordelijk.

twee generaties

Vandaag de dag ziet Mayne zichzelf als een architect die tussen twee generaties in zit. Aan de ene kant is er de oude generatie die werkt met tekeningen en maquettes, en aan de andere kant is er de jonge generatie die werkt met behulp van de computer. Morposis is enerzijds bekend geworden vanwege de mooie en ingewikkelde bouwtekeningen die zij maakte, maar maakt anderzijds tegenwoordig juist gebruik van allerlei computertechnieken.

In 2005 ontving Mayne de Pritzker Prijs, een prijs waarbij een nog levende architect geroemd wordt om zijn oeuvre en het feit dat hij daarmee iets betekent heeft voor de bebouwde omgeving.