Fandom

Moneo, Rafael

1,790pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
Rafael Moneo.

architect Rafael Moneo

Rafael Moneo (Spanje, 1937) is een laureaat van de Pritzker Prize (1996) en architect van een van de meest gewaardeerde gebouwen van de hedendaagse architectuur: het Museum van Romeinse Kunst in het Spaanse Mérida (1986). Zijn werk kenmerkt zich door de hoge mate van afstemming op de plek waar het is gebouwd. De aan de Escuela de Arquitectura geschoolde Moneo heeft als jonge architect gewerkt op het bureau van Jorn Utzon. Met het ontwerp van de Diestra-fabriek (1967) in Zaragoza begon zijn loopbaan als zelfstandig architect.

Context

Het werd een glorierijke carrière, die zich vooral in Moneo's geboorteland Spanje afspeelde. Gebouwen als dat van [[Bankinter]] in Madrid (1976) en het [[stadhuis van Logroño]] (1981) oogstten veel waardering. Daarnaast lieten ze zien dat de architect erg veel rekening houdt met de context van een gebouw. Hij verwerkt elementen uit de (stedelijke) omgeving in zijn ontwerpen of hij versmelt ze ermee.

Hoogtepunt

Het hoogtepunt wat dat betreft is het bejubelde Museum van Romeinse Kunst. Het ontwerp is gebaseerd op archeologische vondsten op de locatie waar het staat. De reeks aan muren in het gebouw refereert aan de Romeinse architectuur, waarvan in de directe omgeving nog veel is te vinden. Het museum is tevens een voorbeeld van de, vaak complex, opeenvolging van ruimten die Moneo in zijn gebouwen construeert.

Verder werk

Moneo heeft een breed scala aan gebouwen op zijn naam staan. Naast musea (zoals ook het [[Thyssen Museum]] in Madrid uit 1992 en het [[Architectuurmuseum]] in Stockholm, 1998) zijn dat bijvoorbeeld stations (Atocha in Madrid, 1992), luchthavens (San Pablo, Sevilla uit 1991), banken en stations, zoals het Station Atocha in Madrid. De projecten van Moneo buiten Spanje zijn spaarzaam, maar worden eveneens hooglijk gewaardeerd. Een voorbeeld is [[Our Lady of the Angels Cathedral]] in Los Angeles uit 2002. Hoewel reflectie van de omstandigheden een belangrijk onderdeel vormt in Moneo's werk, vindt hij dat schoonheid voorop staat: 'Cultuurreflectie is gevaarlijk dicht bij willekeur", stelt hij.
Gebouw rafael moneo

Cathedral of Our Lady of the Angels