FANDOM

Londen

de Millennium Dome. (o2)

02

het 02 gebouw.

The O2 (voorheen de Millennium Dome) is een evenementencomplex dat ter gelegenheid van de viering van het Millennium in het oosten van Londen werd neergezet. Onderdeel van de O2 is de The O2 Arena.

Het werd ontworpen door de Britse architect Richard Hogers. Met een doorsnede van 365 meter is The O2 het grootste koepelgebouw ter wereld.

Sinds de bouw werd de Millennium Dome geplaagd door financiële exploitatie-problemen. Op 31 mei 2005 werd de Dome hernoemd naar "The O2", naar het gelijknamige Britse telecombedrijf. Het gebouw werd omgebouwd om er popconcerten en andere evenementen te kunnen organiseren. Op 24 juni 2007 werd The O2 geopend. De Amerikaanse band Bon Jovi is de eerste die die dag een niet besloten concert gaf in The O2 Arena. Tussen 1 augustus en 21 september 2007 gaf Prince een reeks van 21 concerten in The O2 Arena. Ook andere artiesten gaven er lange reeksen concerten; waaronder de Spice Girls (17x). Michael Jackson zou er tussen 13 juli 2009 en 6 maart 2010 vijftig optredens geven, onder de naam This is It. Drie weken voor deze concertreeks overleed Jackson echter aan een hartstilstand.

Tijdens de Olympische Zomerspelen van 2012 zullen hier de evenementen gymnastiek en baskebal gehouden worden. Tevens zal het stadion tijdens de Olympische Zomerspelen 2012 omgedoopt worden in de North Greenwich Arena.