FANDOM

Adolf meyer

Adolf Meyer

Adolf Meyer (Mechernich, 1881-Baltrum, 1929) is vooral bekend van zijn samenwerking met Walter Gropius.Hij had een groot aandeel in enkele belangrijke werken van de voorman van het Bauhaus. Zijn hoofdwerk als solo-architect is de elektriciteitscentrale van Frankfurt am Main (1927-1929).

achtergrond

De aanvankelijk als timmerman opgeleide Meyer studeerde architectuur aan de door Peter Behrens opgerichte Kunstgewerbeschule in Düsseldorf. Hij zat daar in de architectuurklas van J.L.M. Lauweriks. Meyer werkte achtereenvolgens bij de bureaus van Peter Behrens en Bruno Paul, tot hij in 1910 hoofd van de werkplaats bij het atelier van Gropius werd. Doordat Gropius niet kon tekenen en zijn ideeën tijdens zijn gesprekken ontwikkelden, is moeilijk te achterhalen wat het aandeel van Meyer in de verscheidene projecten is geweest. Tot de breuk in 1925 droeg hij in ieder geval bij aan gebouwen als de Fagusfabriek in Alfeld an der Leine (1914) en de modelfabriek voor de Werkbundtentoonstelling in Keulen (1914). Vanaf de oprichting van het Bauhaus in 1919 tot aan 1925 was Meyer buitengewoon architectuurmeester aan deze kunst- en architecuurschool. Nadat hij in de jaren '25 en '26 zelfstandig als architect had gewerkt, werkte hij vanaf 1926 bij de Dienst Volkshuisvesting van Frankfurt am Main onder Ernst May.

na de breuk 

Nadat de wegen van Gropius en Meyer in 1925 waren gescheiden, richtte de laatste zich meer op het gebruik van beton als bouwmateriaal. Hij hekelde het 'witte modernisme' van zijn voormalige collega. Meyer was een van de eerste architecten die de toepassingsmogelijkheden van zelfdragende schaalconctructies inzag. Zijn carrière als zelfstandig architect was echter geen lang leven beschoren. Meyer overleed in 1926, drie jaar voor de elektriciteitscentrale gereed.