FANDOM

WikiWiki

Tijdens de Tokyo World Design Conference in 1960 ontstond het idee voor de beweging van het metabolisme (letterlijk stofwisseling). De groep bestond in het begin uit de architecten Kiyonura Kikutake en Kisho Kuruwak en architectuurcriticus Noboru Kawazoe. Later kwamen daar de architecten Masato Ohtaka en Fumihiko Maki bij.

denkbeelden en activteiten

Het Japanse metabolisme vormde als groepering een reactie op de tamelijk statische eenvoud die de westerse naoorlogse architectuur kenmerkt. Het metabolisme probeerde oplossingen te vinden voor de overbevolking en de problemen van de opkomende massacultuur in het naoorlogse Japan. Veel steden lagen in puin en de behoefte aan nieuwe woningen was enorm. De metabolisten wilden door de bouw van flexibele megastructuren het explosieve groeiproces in goede banen leiden. Een centraal thema was dan ook het streven naar een dynamische architectuur en stedenbouw die mee zou kunnen groeien met de ontwikkeling van de moderne maatschappij. De denkbeelden en activiteiten van de groep hadden betrekking op ruimtelijke ordening, stedenbouw en architectonisch ontwerp, maar ook op reclame en industriële vormgeving. Veel projecten waren gebaseerd op de hernieuwde opvattingen van de relatie tussen binnen en buiten, privé en openbaar. De private ruimtes werden gezien als bouwsteentjes van een altijd groeiende omgeving, een stad met een architectonische 'stofwisseling'; net als bij een biologisch organisme konden die bouwsteentjes periodiek worden vervangen.

Toren uit bouwsteentjes

Wereldberoemd in dit opzicht is de Nagakin Capsule Tower in Tokio (1970-1972) van Kisho Kurokawa. In dit appartementencomplex is de opvatting van 'capsules' of bouwsteentjes heel letterlijk zichtbaar gemaakt. De toren bestaat uit losse componenten, prefab capsules die dienen als huis of kantoor en die aan een soort ruggengraat zijn gehangen. Het ontwerp heeft futuristische kwaliteiten en ziet eruit alsof het inderdaad flexibel mee kan groeien met de behoefte van de stad, door er eenvoudig enkele capsules aan toe te voegen of af te halen.

Kurokawa, Kikutake, Ohtaka en Maki

Een ander werk van Kurokawa is de Sony Tower in Osaka (1972-1976), waarin hij schijnbaar verwisselbare cellen aan een vaste zuil vastmaakte. Kikutake hield zich meer bezig met het ontwerpen van een oervorm van ruimtelijke onderdelen, zoals te zien is bij het Sky House in Tokio (1958). Ohtaka en met name Maki werkten aan het idee van de groepsvorm. Maki vond het jammer dat er een scheiding tussen architectuur en planning bestond. De gebouwen in een stad werden los van elkaar ontworpen, waardoor zij statisch aandeden. Maki wilde door middel van de groepsvorm een dynamisch evenwicht creëren tussen de verschillende gebouwen in een stad. Dit noemde hij de metabolische stedelijke vorm. Dit idee is terug te zien in zijn ontwerp voor het complex van de Rissho-universiteit in Kumagaya (1967-1986).

ontwikkeling

De Expo '70 vormde het hoogtepunt van het metabolisme, maar kenmerkte tegelijkertijd het einde ervan. De groep trad als laatste als een eenheid op toen zij een woonwijk in Lima (1969) ontwierp voor een prijsvraag. Na 1970 werden de activiteiten van de metabolisten steeds individueler en raakten ze verder verwijderd van de oorspronkelijke denkbeelden. Kurokawa ging zich richten op het naast elkaar bestaan van heterogene objecten en concepten. Zijn laatste werk vertoont trekken van het classicisme. Dit ziet hij niet als een omslag, maar juist als een voortzetting en uitwerking van eerdere metabolistische ideeën. Maki zette ook zijn metabolistische lijn van de groepsvorm voort. Hij ontwierp het kunstmuseum Iwasaki in de prefectuur Kagoshima (1978-1979), de Sporthal Fujisawa (1987) en het Makuhari Tentoonstellingscentrum (1989) in Tokio. Otaka daarentegen ging experimenteren met een nieuwe inheemse Japanse stijl.