FANDOM

Messina Marittima-station (Italiaans: Stazione di Messina Marittima) is een [knooppuntstation]] voor trein- en veerdiensten in en uit de stad Messina op het eiland Sicilië , Italië. Het in  in 1889 geopende en tussen 1937 en 1939 herbouwde station maakt deel uit van de spoorlijnen Palermo-Messina en Messina-Sicacusa. Het station wordt momenteel beheerd door Rete Ferroviaria Italiana (RFI). Echter,het commerciële deel van de passagiersterminal wordt beheerd door Centostazioni. Treindiensten van en naar het station worden geëxploiteerd door Trenitalia, en de veerdiensten worden door Bluvia . Elk van deze bedrijven is een dochteronderneming van Ferrovie dello Stato (FS), de nationale spoorwegmaatschappij van Italië.

Messina Marittima railway station

Messina Marittima Station

Locatie

Het Messina Marittima-station grenst aan het cenraale treinstation van Messina, dat  aan het Piazza della Repubblica, ten zuidoosten van het stadscentrum, ligt. 

Geschiedenis

Hoewel Messina Centrale feestelijk werd geopend op 12 december 1866, kwam  de verbinding met de haven van Messina pas tot stand op 20 juni 1889; toen werd de lijn van Palermo Centrale met 574 m (1883 ft) verlengd tot aan een nieuw station: Messina Marittima. De vertraging bij het ​​maken van deze verbinding was te wijten aan de financiële moeilijkheden van de Società Vittorio Emanuele, die in 1885 overgenomen werd door Società per le strade ferraat della Sicilia (beter bekend als la Sicula).

Beide stations werden ernstig beschadigd tijdens de aardbeving 1908 en later herbouwd.
Messina Marittima railway station vroeger

Messina Marittima zoals het er vroeger uitzag.

Een nieuw station werd gebouwd tussen 1937 en 1939 ter vervanging van de twee oude stations Messina Centrale en Messina Marittima. De door de architect Angiolo Mazzoni  gebouwde, uit twee delen bestaande passagiersterminal is een voorbeeld van rationalistische architectuur, met grote ruimtes en imposante lineaire elementen.

Passagiersterminal

De passagiersterminal heeft de vorm van een boog liggend op zijn kant. Het westelijke uiteinde kijkt uit op de weg en de westelijke pier van de haven. Het gebouw strekt zich vervolgens als een gebogen structuur uit over de perrons. De zuidkant van het gebouw is bevestigd aan de passagiersterminal van Messina Centrale. De twee verdiepingen van het gebouw zijn verbonden door roltrappen en voetgangerstrappen; op de begane grond bevinden zich o.a. een ticket office, bars,en kiosken. De passagiersterminal is een typisch indrukwekkend fascistische ontwerp. De stijl van Mazzoni gekenmerkt door grote ruimtes in een eenvoudige structuur die de verticale lijn benadrukt, werd de norm voor openbare gebouwen van het tijdperk. In zijn ontwerp maakt hij veelvuldig gebruik van travertin-tegels en ramen die van de vloer tot aan het plafond reiken. De noordkant van de passagiersterminal strekt zich evenwijdig aan de waterkant uit, als een lange, afgesloten panorabrug over de rails naar de aanlegplaatsen. De hal, of salon, van waaruit het aanleggen van de veerboten kan worden gezien, is versierd met een prachtig mozaïek van verglaasde tegels met historische, sociale en milieuthema's die ontleend zijn aan de Siciliaanse traditie. Vanuit doorgangen in de salon lopen lange overdekte gangen naar de aanlegplaatsen van de veerboten. Het definitieve ontwerp van het grote mozaïek was het werk van de opmerkelijke Italiaanse kunstenaar Michele Cascella. Het onderwerp werd geïnspireerd door Mussolini's toespraak voor Palermo, waarin Sicilië tot "het centrum van het Rijk" verheven werd. Uitvoering van de werkzaamheden op basis van de geschilderde studie gebeurde in opdracht van de Opificio delle pietre dure uit de Scuola del Mosaico van de Reverenda Fabbrica di San Pietro. Het station telt zes sporen die gebruikt worden voor zowel reizigers- en goederenvervoer. Van de waterkant af gezien, lopen deze sporen langs twee sets opstelsporen, een aan elke kant, en vervolgens waaieren ze uit in tien sporen tot het aangrenzende Messina Centraal Station. In Messina Marittima kunnen treinreizigers overstappen op de veerboten naar Villa San Giovanni en Reggio Calabria . Piazza della Repubblica, buiten de hoofdingang van Messina Centrale, is een halte van de Messina-tram.