FANDOM

Angi m

angiolo mazzoni

Angiolo Mazzoni genoot zijn opleiding aan de scuola dit applicazione per ingegneri in Rome. Hij kreeg daar vooral les van de planner en theorist Gustavo Giovannoni en studeerde in 1919 af als bouwkundig ingenieur. Daarna studeerde hij tot 1922 architectuur aan de academie voor de schone kunsten in Bologna. Van 1920 tot 1921 was Mazzioni werkzaam op het architectuurbureau van Marcello Piacentini en vanaf 1921 werkte hij bij het bouwbureau van de Italiaanse spoorwegen. 

FUTURISME

In 1933 werd Mazzioni officieel lid van de beweging van het futurisme. Hij was één van de belangrijkste Italiaanse architecten van de jaren twintig en dertig van de twintigste eeuw. Naast zijn baan als architect gaf hij het blad Sant'Elia uit en was hij mede-auteur van het Manifesto of Aerial Architecture.  
Zijn grote succes en invloed dankte hij aan zijn connecties met het fascistische regime van Mussolini. Hij speelde een belangrijke rol bij het gebruik van architectuur om het fascisme een positief beeld te geven in heel Italië. Dit deed hij onder ander in zijn functie bij de Italiaanse spoorwegen

STIJL     

De stijl van Mazzoni wordt gekenmerkt door invloeden uit het negentiende eeuwse eclecticisme en een vermenging van het futurisme, de Novecento Italiano-stijl en rationalisme. Zijn gebouwen variëren van bombastisch en klassiek tot dynamisch en modern. Zijn bekendste werken zijn postkantoren en stations.
800px-Messina Harbour

Messina Harbour gemaakt door angiolo

Tussen 1926 en 1933 ontwierp hij de Palazzi delle Poste in een groot aantal Italiaanse steden, waaronder Nuoro, Ferrara, Trento en Palermo. Het zijn allen eclectische moderne gebouwen die op subtiele wijze binnen de reeds bestaande bouw passen.  

STATIONS                                                                                  

Nog bekender en van een grotere invloed op het Italiaanse stadsbeeld zijn de stations van Mazzoni. Tussen 1925 en 1939 ontstonden Messina Centrale, Messina Marittima, Reggio Calabria, het station van Siena, Littoria (nu Latina), Trento, Montecatini, Reggio Emilia en Roma Tiburtina. In Florence bouwde hij voor het station Santa Maria Novella tussen 1932 en 1934 de stookcentrale, de verkeersleidingcabine en nog meer technische gebouwen. Ook voor het station van Venetië ontwierp hij de infrastructuur tussen 1933 en 1936. Voor het station Roma Termini tekende hij veel ontwerpen tussen 1924 en 1938 en tussen 1941 en 1943 bouwde hij de twee oorspronkelijke vleugels en watertorens van dit station.

Het station in Trento is enerzijds een haast persoonlijke interpretatie van het functionalisme van die tijd en anderzijds verwijst het met haar vele ramen en dynamische structuurlijnen naar het futuristische idee van snelheid en stroomlijning. Het gebouw is opvallend door het innovatieve gebruik van moderne bouwmaterialen zoals staal, glas en verschillende soorten lokale steen.

OVERIGE WERKZAAMHEDEN

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    Verder was Mazzoni actief op het gebied van woningbouw en binnen het programma voor vakantiekolonies (Colonie Marittime).

In 1948 verhuisde hij naar Colombia, waar hij voor een jaar een leerstoel bekleedde aan de universiteit van Bogotá. In 1963 ging hij weer terug naar Italië waar hij zich vestigde in Rome.