FANDOM

Lange voorhout 06

Huis Huguetan (architect Daniël Marot)

De Fransman Daniël Marot was een graveur en architect, die als een van de eerste en weinige Nederlandse interieurs in barok ontwierp. Hij ontwierp de interieurs van onder meer Paleis Het Loo , Paleis Huis ten Bosch  en de Trèveszaal . Daarnaast was hij een befaamd tuinarchitect en is hij vooral bekend geworden door de honderden gravures die hij maakte.  Daniël Marot  was de zoon van de architect Jean Marot . Hij ging bij hem in de leer, maar werd vooral beïnvloed door de hofdecorateurs van Lodewijk XIV .

Danielmarot

Daniël Marot

 Als leerling van André Le Nôtre  maakte zich de Lodewijk XIV-stijl   geheel eigen. Omdat Marot een hugenoot was, zag hij na de opheffing van het Edict van Nantes - verklaring waarin de Franse hugenoten het recht kregen hun protestantse geloof uit te oefenen - kans te vluchten naar Holland.

Stadhouder Willem III nam hem na zijn aankomst in 1685 aan als hofdecorateur, omdat hij onder de indruk was van de barokke stijl van Marot. Zijn interieurs waren nog meer 'Lodewijk XIV' dan de oorspronkelijke versies in Frankrijk. Ze waren symmetrisch van opzet, rijk gedetailleerd en voorzien van allerlei pracht en praal als zilverwerk. Marot ontwierp bovendien alles tot in het kleinste detail.

paleizen

Marot was een vreemde eend in Holland, waar barok als stroming an sich aan voorbij ging. Omdat hij in koninklijke dienst was, werden dan ook vooral paleizen en woningen van welgestelde mensen bekleed in deze stijl. Voor Willem III decoreerde hij onder andere het trappenhuis  en een aantal zalen van Paleis Het Loo  in Apeldoorn. Verder verbouwde hij Paleis Huis ten Bosch in Den Haag, en voorzag hij de Trèveszaal  van de Staten-Generaal van een nieuw jasje. 

Deze vergaderzaal voor de vertegenwoordigers van de Zeven Provinciën was voorzien van een enorme ovale (de hoofdvorm van de barok ) inkeping in het plafond . Hij was gedecoreerd met afbeeldingen van maagden, engelen en een slinger van palmbladeren. Loodrecht eronder stond de vergadertafel. Het onderliggende tapijt, de wanden en de deurbekleding waren allemaal op elkaar afgestemd en rijk voorzien van motieven.

Dit werk wordt beschouwd als hoogtepunt uit Marot's oeuvre, maar hij was ook een bekwaam tuinarchitect. De huizen die hij ontwierp aan het Haagse Noordeinde, zoals Huis Fagel , voorzag hij van prachtige tuinen. Ze zijn later ingelijfd bij de tuinen van Paleis Noordeinde . Zelf woonde Marot in de laatste jaren van zijn leven ook aan het Noordeinde. 

Hampton Court Palace

In 1694 week Marot voor enkele jaren uit naar Engeland, waar zijn werkgever Willem III koning was geworden. Hij ontwierp de tuinen van het Hampton Court Palace  in Londen, en voorzag verschillende zalen van prachtige interieurs. Typerend voor zijn stijl waren de grote hemelbedden en de ornamenten op de muren  en plafonds

Hoewel hij aanvankelijk een eenling was in de Nederlandse architectuur, werd zijn barokke stijl overgenomen door zijn leerlingen. In Amsterdam hebben zij bijvoorbeeld enkele woonhuizen neergezet, zoals enkele aan de Keizersgracht. Huis de Neufville aan de Amsterdamse Herengracht 475 wordt zelfs aan Marot toegeschreven, maar het is niet zeker dat hij het daadwerkelijk heeft ontworpen.