FANDOM

Maison coilliot

Het Maison Coilliot

Het Maison Coilliot, gebouwd tussen 1898 en 1900, is verreweg het opvallendste huis in de Rue Fleurus en waarschijnlijk in heel het Franse Lille. Het pand is een van de meesterwerken van de art nouveau.

ontwerp

De eigenaar van het pand, de keramiekhandelaar Coilliot, wilde iets speciaals doen met zijn huis annex winkel. Bovendien wilde Coilliot zijn eigen specialiteit in het huis tot uitdrukking brengen. Hij vroeg Hector Guimard, die hij in 1897 ontmoet had, om zowel het exterieur als het interieur te ontwerpen. Het Maison Coilliot is geheel uit natuursteen, baksteen, groen geglazuurde lavablokken, smeedijzer en keramiek gebouwd. Zodoende werd het pand een gelijk een uithangbord voor de winkel.

kenmerken

Symmetrie en rechte lijnen maken geen deel uit van de decoratieve motieven. Desondanks oogt het geheel wel zeer harmonieus. Opvallend zijn de vele en grote openingen in de gevelmuur. De dominerende kleuren zijn groen en paars-roze. Het gebruikte lettertype op de muur is hetzelfde als dat voor de namen van de stations van de Parijse metro.
Tekst op Maison Coilliot

Tekst op Maison Coilliot