FANDOM

1313353707 3047 43f10d142b87b

Carlo Maderno (Capolago, 1556 - Rome, 1629)

Carlo Maderno, ook wel Carlo Maderna genoemd, was een Zwitsers-Italiaanse architect en een van de grondleggers van de barokke architectuur. Zijn bekendste werken zijn de façade van de Santa Susanna en de façades en uitbreidingen van de Sint-Pieter en de Sant'Andrea della Valle. Hij ontwierp tevens de Santa Maria della Vittoria.

Werkzaamheden

Carlo Maderno werd in 1556 in Capolago, in het Italiaans sprekende gedeelte van Zwitserland, geboren. Hij werkte eerst in de marmergroeves, maar vertrok rond 1588 met vier broers naar Rome. In 1596 verkreeg Maderno zijn eerste opdracht: de façade van de Santa Susanna. Deze façade brak met de maniërtische stijl en wordt beschouwd als de eerste barokke façade. Dankzij deze façade trok hij de aandacht van paus Paulus V die hem vervolgens tot hoofdarchitect van de Sint-Pieter aanstelde in 1603. Maderno paste [[Michelangelo]]'s plannen aan en ontwierp een paleiselijke façade voor de kerk, die in 1612 voltooid werd.

Maderno's meesterwerk is zijn werk aan de Sant'Andrea della Valle. Maderno ontwierp de façade en de koepel. Bij Maderno's dood was de façade echter nog maar half af. Ze zou door Carlo Fontana naar Maderno's plannen voltooid worden. Carlo Maderno stierf in 1629 en ligt begraven in een kerk waar hij zelf aan meewerkte, de San Giovanni dei Fiorentini.

Tumblr kyk6o2uhuL1qb8wv4o1 500

Santa Susanna - Carlo Maderno