Fandom

Maaskant, Hugh

1,790pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Hugh (of Huig) Aart Maaskant, is een van de belangrijkste architecten van de wederopbouw van Rotterdam na de Tweede Wereldoorlog. Daarnaast geldt hij als een van de eerste architecten die zich bezig hielden met de esthetische kant van industriële gebouwen. Kenmerkend voor het werk van Maaskant zijn de grote afmetingen.

Van Tijen en Maaskant
Hugh Maaskant

Hugh Maaskant met sigaret en zijn bouwwerken

De geboren Rotterdammer Maaskant studeerde in zijn stad architectuur aan de Academie voor Beeldende Kunsten en technische Wetenschappen. Na een korte periode bij architect Jos de Jonge trad hij in dienst bij het bureau van Willem van Tijen. In 1937 werden de heren compagnons. Het duo bouwde met name industrie- en bedrijfsverzamelgebouwen. Het plan voor bedrijfsverzamelgebouwen was al in de jaren dertig ontstaan bij de gemeente Rotterdam, maar het kwam pas na de oorlog tot uitvoering. De verwoestingen maakten dit noodzakelijk. Het bekendste verzamelbouwwerk was het Groot Handelsgebouw (1951) naast het Centraal Station.

Maaskant, van Dommelen, Kroos en Senf

De samenwerking tussen Maaskant en Van Tijen kwam in 1955 ten einde, omdat de twee uit elkaar waren gegroeid. De 48-jarige Maaskant richt zijn eigen bureau op en associeert zich later met zijn assistenten P.W. van Dommelen, J. Kroos en H.G. Semf. Het architectenbureau Maaskant, Van Dommelen, Kroos en Senf gaat zich vervolgens richten op woning-, industriële en kantoorbouw. Een icoon is het Tornadohuis (1962) in Dordrecht. Het op twee betonnen schijven rustende bouwwerk, met een gevel waarin glas- en betonstroken elkaar afwisselen, heeft een zeer prominent voorkomen. Ook markant is het kantoorpand Johnson-Max in Mijdrecht: een boemerangvormig gebouw dat op pilaren boven een vijver staat.
Euromast (Hugh Maaskant)

De Euromast

Maaskant had doorgaans 'grote' opdrachtgevers - bijvoorbeeld Hilton voor het Hilton Hotel in Amsterdam - en dat maakte hem niet bij iedereen populair. Hij werd verweten een architect van het kapitalisme te zijn, wat werd gestaafd door de monumentaliteit van zijn gebouwen. Vooral het provinciehuis in Den Haag, met een honderd meter hoge toren, leverde kritiek op. Maaskant trok zich er weinig van aan en bleef opdrachten binnenslepen. Daar zaten recreatiegebouwen als de Euromast en de pier van Scheveningen bij, maar vooral veel woningen en bijbehorende voorzieningen als scholen. Maaskant heeft in de jaren vijftig en zestig 15.000 woningen en vijftig scholen gerealiseerd.

Rotterdam-Maaskantprijs

Hoewel Maaskant zijn architectonische vaardigheden vooral in productiviteit deed gelden, oogstte hij veel waardering voor theoretisch onderzoek op zijn vakgebied. Zijn theorieën verspreidde hij onder andere als docent aan de academie in Rotterdam. In zijn laatste levensjaar stelde hij bovendien de Rotterdam-Maaskantprijs in voor jonge architecten die zich onderscheiden hebben op het gebied van architektonische en/of stedebouwkundige ontwerpen. Winnaars van de prijs zijn onder andere Rem Colhaas en Carel Weeber