FANDOM

Jan Lucas

Jan Lucas

Jan Anthonie Lucas werd in 1917 in Den Haag geboren als oudste zoon van Dirk Jan Lucas. Net als zijn vader, die grote delen van Den Haag en Rijswijk bouwde, ging ook Jan Lucas zich bezighouden met architectuur.

opleiding en ontwerpen

Jan Lucas studeerde bouwkunde aan de Technische Hogeschool te Delft. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd hij tewerkgesteld in Duitsland. Na zijn afstuderen maakte hij enkele ontwerpen met de architect Hoogstraten, waarna Lucas in 1947 besloot te gaan samenwerken met architect Henk Niemeyer. In deze periode werd door hem veel woning- en utiliteitsbouw gerealiseerd. Onder andere winkelcentrum 'In de Bogaard' in Rijswijk is van zijn hand. Ook het Transitorium, beter bekend als Castalia, het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Justitie en Winkel- en kantorencentrum Babylon in Den Haag zijn (mede) ontworpen door Lucas.

nevenactiviteiten
Gebouw jan lucas

castalia

Naast het leiderschap van het architectenbureau Ellerman Lucas van Vugt (opgericht in 1947) had hij verschillende nevenfuncties. Vanaf 1966 was hij bovendien hoogleraar aan de Technische Hogeschool in Delft. In 1978 werd Jan Lucas geridderd in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Nadat Lucas met zijn echtgenote naar Frankrijk geëmigreerd was, ontstond zijn liefde voor keramiek. Hij besloot tot het opzetten van een klein museum voor keramische kunst in het dorp waar hij woonde, St. Avit. Eind jaren negentig keerde Lucas terug naar zijn geboorteland en leidde een teruggetrokken leven in Voorburg. In 2005 overleed Jan Lucas.