Fandom

Louvre

1,790pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Het Musée du Louvre is een groot paleis in Parijs en herbergt een van de bijzonderste en grootste kunstcollecties van de wereld.

Paleis

Het eerste kasteel dat op de plaats van het huidige Louvre stond werd gebouwd door Filips II in 1190 als verdedigingswerk tegen aanvallen van de Vikingen. Karel V maakte een koninklijk paleis van het kasteel en bracht er een deel van zijn bibliotheek onder.

Louvre1

Musée du Louvre

Het paleis had zwaar te leiden onder de Honderdjarige Oorlog (1337-1453) en in 1528 werd het oude kasteel afgebroken. Er waren al snel plannen om het kasteel in de heersende stijl van de renaissance te herbouwen. Dit paleis werd door meerdere architecten gemaakt waaronder Maximilien Brébion. [1]

Nieuwbouw'

In 1546 werd architect Pierre Lescot aangesteld om zijn ontwerp voor een nieuw paleis, vier vleugels rond een ruime binnenplaats (de Cour carré), te realiseren. De eerste vleugel, de Sully vleugel, vormt het oudste deel van het huidige Louvre. Gedurende de regeerperiodes van Frans I, Hendrik II en Karel IX werd er gebouwd aan het ontwerp van Lescot. Aan het einde van deze lange periode waren echter slechts twee van de vier vleugels gereed. De ontbrekende twee vleugels werden pas in de zeventiende eeuw gebouwd.

In 1564 werd in opdracht van Catharina de' Medici het paleis van de Tuilerieën gebouwd, dat op ongeveer 500 meter afstand van het Louvre lag. Dit paleis werd later door Hendrik IV via een vleugel (de kern van de huidige Denon vleugel) verbonden met het Louvre. Hendrik had ideeën over de uitbreiding en verbetering van het paleis, die door latere generaties werden doorgevoerd. Lodewijk XIV besloot echter zijn hele hofhouding te verplaatsen naar het Paleis van Versailles, waarna het Louvre niet langer dienst deed als paleis.

Louvre2

Louvre, de kelderruimte onder de piramide

Museum

De nieuwe beheerder van het Louvre, graaf Angiviller, kreeg in 1779 het idee om een deel van de koninklijke kunstcollectie onder te brengen in het paleis. Door tussenkomst van de Franse Revolutie werd dit plan echter uitgesteld. In 1791 werd besloten dat het Louvre als nationaal erfgoed een museum zou worden. Er werd een enorme verzameling kunstschatten verzameld, afkomstig uit de hele wereld. In 1793 opende het museum haar deuren.

In de eerste jaren dat het museum open was deed het vooral dienst als inspiratiebron voor kunstenaars en leerlingen. Zij mochten er de hele week rond lopen, terwijl het publiek alleen op zondag het museum mocht bezoeken. Napoleon III maakte het museum ook doordeweeks toegankelijk voor gewone burgers, waarmee het Louvre een modern museum werd.

Onder Napoleon I en III werden er verschillende delen aan het museum gebouwd, zoals bijvoorbeeld de Richelieu vleugel. In 1871 werd de Tuilerieën verwoest, waardoor het museum vandaag de dag aan de westzijde niet meer afgesloten is.

Louvre3

Louvre, het museum van binnen

piramide

In de jaren tachtig kwam er onder leiding van president Mitterand (en als onderdeel van diens "Grand Travaux") een plan om het Louvre uit te breiden vanwege het toenemende aantal bezoekers. De Richelieu vleugel, die toen nog onderdeel was van het Ministerie van Financiën, werd toegevoegd en onder leiding van architect Ieoh Ming Pei werd het Grand Louvre gebouwd in twee fases (1987 en 1993).

In de eerste fase werd de glazen piramide gebouwd. Deze is geplaatst boven een kelderruimte die onder de oude binnenplaats van Napoleon lag. De grote piramide, waar een aantal kleinere naast staan, laat het daglicht door in het atrium eronder, dat weer verbonden is met de vleugels van het museum. Het ondergrondse gedeelte van het museum is behalve de piramide en een paar dakramen onzichtbaar.

Louvre4

Louvre, de piramide-dakconstructie

De glazen piramide laat de structuur van stalen trekstangen waaruit ze is opgebouwd goed zien. In combinatie met de fonteinen eromheen heeft de piramide een dynamische uitstraling. Naast het doorlaten van daglicht in het atrium heeft de piramide de functie van referentiepunt en is ze een verbinding tussen het verleden en het heden.