FANDOM

Boeh

Michaelerplatz 3 ("Looshaus") Vienna

Lelyk

Adolf Loos

Adolf Loos (1870 - 1933), in Wenen geboren als zoon van een steenhouwer, genoot zijn opleiding in Dresden en maakte via reizen in de Verenigde Staten en Engeland kennis met de Chicago School en de Arts & Crafts-beweging.

Vrijwel direct aan het begin van zijn carrière als zelfstandig architect zette hij zich in geschriften en pamfletten af tegen het toepassen van ornamenten in de architectuur, in het bijzonder gericht op de decoratiedrang in de Jugendstil. Ook het idee van het Gesamtkunstwerk, zoals vertolkt door Joseph Maria Olbrich en Henri van de Velde, kon in zijn ogen geen genade vinden. Loos werd dankzij zijn architectuur, maar meer nog dankzij zijn polemische opvattingen, een voortrekker van de Internationale Stijl. Beroemde geschriften waarin Loos zijn opvattingen verwoordt, zijn Ornament und Verbrechen uit 1908 en het Von einem armen reichen Mann, waarin hij de draak steekt met een architect - waarschijnlijk Olbrich, tegen wie hij zich regelmatig persoonlijk afzette - die de woonomgeving in zijn gebouw tot in het detail heeft ontworpen: 'Maar wat heeft u daar toch voor pantoffels aan?' bracht hij [de architect, red] moeizaam uit. De heer des huizes richtte de blik op zijn geborduurde schoenen. (...) 'Maar meneer de architect! Bent u dat alweer vergeten? Die heeft u zelf ontworpen!' 'Zeker!' bulderde de architect. 'Maar voor de slaapkamer! Hier scheurt u met deze twee onmogelijke kleurvlakken de hele sfeer aan flarden. Ziet u dat dan niet!?'

misdadig ornament

De verwerping van ornamentiek in de architectuur baseerde Loos op de opvatting dat een cultuur met ornamenten eigenlijk stilstond; de ornamenten waren gebaseerd op vormen uit het verleden en de vervaardiging ervan bracht alleen maar het moment dichterbij waarop een voorwerp ouderwets werd. De meest geavanceerde culturen moesten ornamentiek zonder enig doel tegengaan. Loos' gezichtspunten zijn kenmerkend voor de moderne architectuur van het functionalisme. Loos gaf zijn opvattingen gestalte in witte huizen met vlakke daken, zoals Huize Steiner in Wenen uit 1910. In latere projecten, ten tijde van zijn aanstelling als architect van de afdeling Woningbouw van Wenen tussen 1920 tot 1922, werkte hij het idee van het Raumplan uit, waarbij de plattegrond het uitgangspunt vormde voor het ontwerp en het functionele belang van de kamers het volume bepaalde. Het Raumplan heeft hoogstwaarschijnlijk invloed gehad op de ontwikkeling van de vrij indeelbare plattegrond van Le Corbusier.

Belangrijke werken van Loos zijn het Looshaus aan de Michaelerplatz (1910), Villa Rufer (1922) en Villa Müller (1927), allen in Wenen en Villa Muller in Praag (1928-30). In 1933 stierf Loos aan een ernstige ziekte. Twee jaar daarvoor had hij van de Tsjechische overheid ene levenslang pensioen toegezegd gekregen.