FANDOM

Loooooool

Raymond Loewy in vol ornaat.

Eén van de bekendste industriële ontwerpers aller tijden is Raymond Loewy. Op het hoogtepunt van zijn carrière kwam dagelijks 75% van de Amerikanen in contact met de door hem ontworpen producten.

New York Loewy werd in 1893 in Parijs geboren en diende gedurende de Eerste Wereldoorlog als tweede luitenant in het Franse leger. In 1919 ontving hij het oorlogskruis en besloot hij om een schip naar New York te nemen, met niets anders dan zijn uniform en veertig dollar op zak. Hij kreeg werk als etaleur van warenhuizen en als vormgever voor onder meer het tijdschrift Vogue.

Industrieel ontwerper

Zijn carrière als industrieel ontwerper startte hij in 1929 bij Sigmund Gestetner, een Britse fabrikant van kopieermachines. Hij gaf de machines een gestroomlijnde en eenvoudige vorm, welke gedurende veertig jaar de basis bleef van het ontwerp. In 1929 opende hij zijn eigen bureau, in 1930 volgde er nog een in Londen. In 1934 verwierf hij zijn eerste grote commerciële succes, met het ontwerp van de Coldspot vrieskast voor Sears Roebuck & Company. Het bracht de verkoop in slechts twee jaar tijd van 60.000 stuks naar 275.000 stuks.

streamline

Loewy omschreef zijn ontwerptechniek als 'beauty through function and simplification' en wordt gezien als de uitvinder van de streamline techniek. De S1 locomotief die Loewy in 1937 ontwierp voor de Pennsylvania Railroad is hier een bekend voorbeeld van. Het was de grootste passagierslocomotief ooit gebouwd en één van de blikvangers tijdens de New York World`s Fair in 1939.
Gebouw Raymond

Greyhound Bus Terminal, Cincinnati,Ohio.

oeuvre

Tijdens zijn leven werkte Loewy voor meer dan tweehonderd bedrijven. Hij gaf les op verschillende universiteiten en richtte drie design bedrijven op in New York, Londen en Parijs. Andere beroemde creaties zijn het Lucky Strike sigarettenpakje, het Coca Colaflesje, de Greyhound bus, het Shell-logo en verschillende auto's van Studebaker. Loewy stierf in 1986 als een geroyeerd man.

Zijn succesvolle werk als ontwerper betekende de komst van het nieuwe beroep industrieel ontwerper, dat productvormgeving wereldwijd voorgoed veranderde. Dit nieuwe beroep bespoedigde ook de populariteit van de architectuurstroming streamline moderne.