FANDOM

World trade center 1

Dit is het World Trade Center

Daniel Libeskind is een van de vaandeldragers van het deconstuctivisme, een architectonische stroming die verwant is aan de gelijknamige school in de filosofie. Hij is de ontwerper van het nieuwe World Trade Centre in New York, dat gebouwd wordt op de plaats waar de Twin Towers stonden. 

Emigratie en opleiding

Libeskind werd in Polen geboren uit een huwelijk van twee Joodse Holocaust-

82889

Daniel Libeskind

overlevers. In 1960 emigreerde hij naar de Verenigde Staten, waar hij vijf jaar later Amerikaans staatsburger werd. Hij studeerde architectuur in New York (1965-1970) en geschiedenis en architectuurtheorie in Essex, Groot Brittannië (1970-1972).

Net als mede- avant-gardist Bernard Tschumi was Libeskind aanvankelijk een papieren architect, die schrijvend en sprekend door de wereld ging maar wiens ideeën niet in staal en steen omgezet werden. Daar kwam verandering in toen hij in 1989 de prijsvraag voor het Joods Museum in Berlijn won.

Joodsmuseumberlijn

Joods Museum Berlijn

Het kostte tien jaar om het gebouw te voltooien, maar het was direct een grote sensatie en vestigde de naam en de faam van de architect met een ferme klap. Nog voor er één stuk in het museum geëxposeerd was, had het bliksemschicht-vormige gebouw al 300.000 bezoekers getrokken.

Architect van het gedenkteken

Sinds de opening van het Joodse Museum staat Daniel Libeskind bekend als de 'architect van het gedenken'. Hij is een meester in beklemmende bouwkunst die tot doel heeft de bezoekers te vervreemden. Dat geldt bij het Joods Museum zowel voor het inwendige gebouw - met lege ruimtes, die een plek moeten geven aan 'het onzichtbare' - als het uitwendige gebouw - de vorm symboliseert zowel een bliksemschicht als een gebroken davidster. Een ander gebouw van Libeskind, het Imperial War Museum te Salford (GB), stelt een verbrijzelde globe voor.       

Joods Museum Berlijn 2

Joods Museum Berlijn van boven gezien

Met zijn reputatie als architect van het gedenken was Libeskind de aangewezen man om het World Trade Centre te herbouwen. Op voorspraak van Gouverneur Pataki won hij de prijsvraag uiteindelijk ook, hoewel de jury in eerste instantie voor Ravel Viñoly koos. Volgens Frank Gehry hadden veel high profile-architecten overigens verstek laten gaan, omdat ze de gage van 40.000 dollar te laag zouden vinden. Het hoofdgebouw, de Freedom Tower, wordt een ontstellende 514 meter hoog. Het wordt de eerste keer dat Libeskind zich aan een wolkenkrabber waagt.

Fans van de architect zien in zijn verkiezing een vervulling van het lot. Libeskind was juist aanwezig bij de publieke opening van het Joodse Museum in Berlijn - zijn eerste grote bouwwerk - toen hij op 11 september 2001 het nieuws hoorde van de terroristische aanslagen.

Overig werk

Westside shopping centre Bern

Westside, Bern

Libeskind beperkt zich niet tot herdenkingswerk. Zo bouwde hij een uitbreiding van het Denver Art Museum en is hij verantwoordelijk voor het ontwerp van Westside, één van de grootste winkelcentra ter wereld nabij Bern in Zwitserland.