FANDOM

De Franse architect Louis Le Vau was uiterst populair bij de hoge adellijke kringen van het 17e eeu
Louis le vau

Louis Le Vau

wse Parijs. Zijn bekendste realisaties zijn het kasteel Vaux-le-Vicomte en zijn bijdragen aan het slot te Versailles.

Levensschets

Louis Le Vau werd in 1612 te Parijs geboren als zoon van een metselaar. Hij werkte enige tijd met zijn vader samen en maakte voor hem tekeningen en schetsen. Zo belandde Le Vau op de werkplaatsen op het Ile Saint-Louis dat op dat moment bebouwd werd. Er werden veel huizen gebouwd, waarvan een aantal van zijn hand. In 1638 werd hij tot hofarchitect benoemd, waardoor hij veel adel onder zijn clientèle kreeg. Twee jaar later ving de bouw van zijn beroemde Hôtel Lambert aan. Dit was de eerste belangrijke opdracht van Le Vau.

Hofarchitect

In 1654 werd Le Vau benoemd tot de eerste architect van koning Lodewijk XIV. Hiermee bereikte hij het hoogtepunt van zijn carrière. Twee jaar later kreeg hij van de inspecteur van Financiën, Nicolas Fouquet, de taak een nieuw kasteel te ontwerpen. Dit werd het vermaarde Vaux-le-Vicomte, dat in 1661 voltooid werd. Hierna werd Le Vau uitgenodigd om voor de koning te komen werken. Onder zijn
Hotel lambert

Hotel Lambert

opdrachten waren onder meer de voltooiing van het kasteel van Vincennes en de bouw van de nieuwe oostelijke gevel van Paleis het Louvre, nu beter bekend als de colonnade. Hierbij werkte hij samen met de schilder Charles le Brun en architect Claude Perrault.

Versailles

In 1661 kreeg Le Vau eveneens de opdracht om het bescheiden koninklijke jachtslot van Versailles uit te breiden. Hij deed dit in samenwerking met Le Brun en Le Nôtre. De uitbreiding van het paleis werd tussen 1661 en 1665 vervaardigd in barokke stijl. Le Vau bleef tot aan zijn dood in 1670 aan het kasteel werken. Zijn unieke beklimming van de sociale ladder bewijst het talent van Le Vau als architect. Met zijn innovatieve stijl had hij grote invloed op de Franse architectuur van zijn tijd. Le Vau kan zeker tot een van de grootste architecten van de barok in Frankrijk gerekend worden.