FANDOM

Langston huhghes library

langston huhghes library

De Langston Hughes Library, in Clinton, Tennessee, de Verenigde Staten (1999) is een van de meest opmerkelijke creaties van Maya Lin. De Amerikaanse architect en beeldhouwster liet een honderd jaar oude schuur demonteren en vervolgens herbouwen bovenop twee koeienstallen. Het gebouw huisvest een bibliotheek en een winkel.

verhouding
Langston huhghes library van Maya Lin

langston huhghes library

De verhoging van het bijzondere gebouw heeft een ongewoon effect. De benedenverdieping - bestaande uit twee samengevoegde stallen - dient als een soort console voor de daadwerkelijke schuur. Eén stal is getransformeerd tot winkel, de ander tot entree, inclusief lift en trappenhuis. De 112 vierkante meter grote schuur, dus de verdieping boven de begane grond, huisvest de bibliotheek. Het gladgestreken interieuren van esdoornhout, glas en spaanplaat correspondeert op geen enkele manier met het ruwhouten exterieur van de oude schuur. Een ruwe diamant, noemt de architect het gebouw: "Als je erin snijdt, wordt er een gepolijst innerlijk zichtbaar."       

symboliek

De boerderij waartoe de schuur en stallen behoren, heeft een sterke symbolische betekenis: het was eigendom van de belangrijke zwarte schrijver en denker Alex Haley, die leefde van 1921 tot 1992. De huidige eigenaar en opdrachtgever van de herbouw, the Children's Defense Fund, dat het complex gebruikt als retraite- en conferentiecentrum, heeft de bibliotheek vernoemd naar een andere vormgever van het Afro-Amerikaanse bewustzijn: de legendarische schrijver Langston Hughes (1902-1967).
Bij wijze van handtekening liet Lin bij de entree een grote granieten monoliet plaatsen, die verwijst naar haar eerdere 'watertafels', zoals de Civil Rights Memorial (Montgomery, Alabama, 1988-93) en de Woman's Table (Yale University, New Haven, Conneticut, 1993).