FANDOM

De Engelse architect (Londen 1869-1944) werd vooral bekend door de landhuizen die hij ontwierp,  waarbij hij veelvuldig gebruik maakte van zijn ruimtelijke vindingrijkheid.

Edwin Landseer Lutyens

Edwin Landseer Lutyens

Hij studeerde twee jaar aan de Kensington School of Art in Londen en ging vervolgens in de leer bij Ernest George en Harold Ainsworth Peto.

carrièreEdit

Lutyens begon zijn carrière met het ontwerpen van onregelmatig gebouwde huizen in een pittoreske lokale stijl. Uit deze ontwerpen kwam duidelijk de groeiende nostalgie naar een verloren gegane landelijke wereld naar voren. Deze hang naar nostalgie leidde bovendien tot de oprichting van de National Trust for Places of Historic Interest or Natural Beauty (1895) en het invloedrijke tijschrift Country Life. Met de beroemde tuinarchitect Gertrude Jekyll ontwierp Lutyens talrijke tuinen. In 1888 opende Lutyens een eigen bureau en bouwde vele woningen in de omgeving van Londen, zoals Munstead Wood, Orchards, Crooksbury House, Marsh Court, Nashdom,Great Maytham en Castle Drogo 
Castle drogo

Castle Drogo

.

Arts-and-Crafts Edit

Het vermogen om een huis een organische relatie met zijn omgeving te geven, deelde Lutyens met een lange reeks Engelse architecten in de 'pittoreske' en later de Arts-and-Crafts-traditie. Lutyens bezat daarbij echter het talent moeiteloos te wisselen tussen een pittoreske versie van het plaatselijke regionalisme en een imposantere klassieke stijl. Na de eeuwwisseling was Lutyens bevlogen geraakt door wat hij de 'Wrenaissance' noemde, de toevoeging van klassieke architectonische elementen in zijn ontwerpen.  In 1912 werd Lutyens aangetrokken als adviseur voor het ontwerp van New Delhi, waarbij hij zowel verantwoordelijk was voor het ontwerp van de nieuwe hoofdstad van het Brits India als voor de residentie van de onderkoning. In zijn ontwerp verwerkte Lutyens op briljante wijze bepaalde elementen van de Mogol-architectuurIn de vroege jaren veertig werd er kanker geconstateerd bij Lutyens. Op 1 januari 1944 stierf hij. Zijn gedenkteken, dat door zijn vriend en medearchitect William Groen Curtis werd ontworpen, bevindt zich in de crypte van de St. Paul Kathedraal in Londen.